MAGYAR NEMZET 1994
decernber 15. csütörtök
Kinek kell a déli
autópálya7
Koncepciótlanság
milliárdokért
Megint vasútirtás! Riasztó
térképek jelennek meg a sajtóban. A kormány szabadkozik, és a lapokban újra meg
újra megjelenő térképeken egyre kevesebb a halálra ítélt vasútvonal. Mert
tiltakoznak az érintett régiók lakosai, vállalkozói, tiltakoznak az érintett
vasutasok. A racionalizálásként eladni próbált őrültség bírálatát rájuk
hagyhatom, és a legfőbb sértettekre: a szakemberekre, a magyar közlekedési mérnökökre.
Három
kérdés azonban mintha elkerülte volna a média figyelmét. Miért pont most, ez az
új kormány rukkolt elő ezzel a legkevésbé sem rokonszenves elképzeléssel? Ki
készítette el ezt a rémséges tervet, kinek a megbízásából és mennyi pénzért? És
legfőképpen, kinek az érdekeit szolgálná, ha ez a terv megvalósulna?
Talán
nem eléggé közismert, hogy amíg Magyarországon mindenféle közlekedési beruházás
sorsa bizonytalan, addig a déli autópálya előkészítése zavartalanul folyik. Ez
a mű az ukrán határnál indul, a román, a szerb és a horvát határ mellett
elhaladva „körülölelné” a fél országot. A tervezett költség hárommilliárd
dollár, több mint háromszázmilliárd forint Magánberuházás, állítólag a pénz már
együtt van.
Mivel
a legnaivabb állampolgárnak sem lehet bebeszélni azt, hogy ez az autópálya Magyarország
érdekeit szolgálja, azt terjesztik, hogy ukrán és orosz érdek, ezért van rá
szükség. Vizsgáljuk meg ennek az állításnak a valóságtartalmát.
Ha
Ukrajna és Oroszország Észak-Európába szállít, úgy azt Skandináviába Finnországon
keresztül, Németországba és a Benelux államokba Lengyelországon keresztül
teszi. Az Ausztria – Svájc – Észak-Franciaország – Anglia úticélt az M3 – M0 –
M1 nemzeti autópályákon érheti el; Szlovénia – Olaszország – Dél-Franciaország
– Spanyolország-Portugália felé az M3 – M0 – M7 nemzeti autópályákon mehet a
forgalom. A déli autópálya szükségességét a- Madrid – Moszkva
autópályatengellyel próbálják igazolni. Ez blöff: mert ez a tengely az M7 – M0
– M3 nemzeti autópályák vonala, nem a déli autópályáé.
Marad
tehát a kevéssé fontos horvát-bosnyák tranzit, és a jelentősebb Kis-Jugoszlávia
– Macedónia – Görögország – Törökország útvonal. Ha Ukrajnából és
Oroszországból el akarják érni Görögországot és Törökországot, a rövidebb út
még akkor is Románián és Bulgárián keresztül vezet, ha megkerülik Moldáviát.
Összegezve: sem Oroszországnak, sem Ukrajnának nem fűződhet érdeke a déli
autópálya megépítéséhez.
Kis-Jugoszláviának inkább,
mert a DAP kelet-magyarországi szárnyán autópálya összeköttetést nyerhet legfőbb
patrónusa, Oroszország irányába; a dél-magyarországi szárnyon át kikerülhetné
gyűlölt ellenfelét, Horvátországot Tekintve, hogy a jugoszláv polgárháború sem
tart örökké, ez a déli szárny a békekötés pillanatában feleslegessé válik,
mivel a Belgrád – Zágráb autópályával párhuzamos. A keleti szárny pedig a M5 –
M0 – M3 nemzeti autópályák teljes kiépülése esetén válna kétes jelentőségűvé
azok konkurenseként. Tehát Kis-Jugoszlávia érdekeltsége is csak pillanatnyi.
A
valós érdekelt az a felelőtlen, de annál befolyásosabb tőkecsoport, amely
reálisan felelős a jugoszláv háború kirobbanásáért és elnyújtásáért. Maga a
háború: üzlet. Az újjáépítés még nagyobb üzlet lesz. Addig is a meggyengített
régió országaira olyan roppant költséges és semmire sem jó projekteket lehet
ráerőszakolni, amiket különben lehetetlen volna. Mint például a DAP. Vagy, mint
Bős-Nagymaros. Jó üzletek, de nem nekünk.
Hűséges
társra leltek a magyar betonlobbyban, amely televízlépcsőzte folyóinkat és
városainkat teleszólta emberi, családi életre alkalmatlan és méregdrága
paneltornyokkal. (Ezek szanálási költsége egy vesztes háborúét is meg fogja
haladni).
További
társuk a benzinlobby, amely az üzemanyagár adótartalmán keresztül a közút
javára korrumpál minden költségvetést.
A
közlekedés is üzlet, gondoskodni kell a versenytárs ellehetetlenítéséről. Erre
jó most ez a vasútirtó tervezet, amelyet a Világbank finanszírozott, és a
„tekintélyes” nyugati cég, a Mercer készített el. Íme, a mértékadó Világbank
tanúsítványa: a magyar vasút úgy rossz, ahogy van. Az a baj, hogy ezzel a
bírálattal, átvilágításnak álcázott megszégyenítéssel nem a valóban fennálló
krízishelyzet megoldása volt a cél, hanem a vasút hitelének rontása A külföldi
tőkés ne vasútfejlesztésbe fektessen, hanem autópályába. De ne a nemzeti
autópályákba – a beterjesztett költségvetés ezek építését elnapolja! – hanem a
déli autópályába. Ha sikerül egy vasutassztrájkot kiprovokálni, annál jobb!
Nincs is szükségük vasútvonalak megszüntetésére, az a lényeg, hogy a MAV még
egy ideig ne lehessen ütőképes versenytárs.
Erre
kellett, és nem másra a nagytekintetű Mercer tanácsadó cég terve.
Állítólag
a Mercer Dél-Amerikában eredményesen oldotta meg azt a –feladatot, hogy egyes
vasutak működtetésénél miképpen csökkenthető az állami támogatás. El kell
ismerni, hogy a Mercer nevéhez méltóan oldaná meg-a MÁV problémáját: alaposan
leszabdalna annak vasúthálózatából [a „mercer” szó magyar jelentése: selyem-
vagy rövidáru kereskedő].
A
nagyívű vasútszabászatot a Világbank szorgalmazza és pénzeli. De nem a saját
pénzéből, dehogyis. A mienkből. De hogy mennyiből, azt nem tudni, mert „a
nyilvánosságra hozatal üzleti érdeket sért”. Ez nem Dél-Amerika, ez
Közép-Amerika, annak is legközepe, amely csatornájáról nevezetes.
Vajon
köteles-e bárki egy ilyen szakmailag értékelhetetlen munkáért nem százmilliókat
(milliárdokat?!), hanem akár egy centet is kifizetni? De ki mondja meg ezt a
Világbank urainak?
Ha
emlékezetem nem csal, a Világbank bizony nyakig benne volt a kömyezetgyilkos,
megalomán ipari beruházások pénzelésében, Amazóniától Indiáig. A nemzetközi
felháborodás nyomására szentül megfogadta, hogy a továbbiakban környezetromboló
projekteket nem finanszíroz. Nem ártana megkérdezni a Világbanktól – teszem
azt, egy befolyásos nemzetközi környezetvédő szervezet útján –, hogy ez az ígéret
netán csak a Lajtán túlra vonatkozik-e? Mert ha egy tervezet kimeríti a
környezetrombolás kritériumát, úgy a Merceré ennek őstípusa.
Miért
kellett az új kormánynak előhozakodnia ezzel az abszurdummal? Rossz pontot
kívánt szerezni – nyilván megijedve túlzott népszerűségétől – a helyhatósági
választások előtt? Be akarja bizonyítani, hogy népnemzeti elődjénél sokkal
komolyabb vasutaassztrájkot képes gerjeszteni? Vagy épp ellenkezőleg, így, a
legszélesebb nyilvánosság segítségével akar szabadulni a csapdahelyzetből? Legyünk
jóhiszeműek.
A
Mercer-terv, ha semmi másra nem is, arra az egyre alkalmas, hogy felhívja a
figyelmet a közlekedési koncepció megalkotásának halaszthatatlanságára. Ezt a
Világbanktól hiába is várnánk: „Magyarországnak kicsi, de hatékony vasútra van
szüksége” – szólt a tanács, mely rövid, de blőd.
Nyilvánvaló,
hogy mint bármely más országnak, Magyarországnak is a lehető legalacsonyabb
fajlagos költségen működő közlekedési hálózatra lenne szüksége. És nem az a közlekedési
hálózat a legolcsóbb, amely a költségvetésnek a legkevesebb pénzébe kerül. Ha a
költségvetés képes lenne lemondani az üzemanyagár adótartalmáról, úgy az ebből
képzett közlekedési alapból néhány éven belül rendbe lehetne hozni a közlekedés
minden problémáját Elvek és módszerek tekintetében nem a Mercerre, hanem
Széchenyi Istvánra, Baross Gáborra és Kossuth Ferencre kellene hagyatkoznunk.
A
koncepció kidolgozását pedig bízzuk a magyar szakemberekre, akik igenis képesek
kiválót alkotni, persze csak akkor, ha munkájukra igényt tartanak. A Mercernek
a semmiért odaadott pénzből vajon hányszor lehetett volna átépíteni az
elhanyagolt vasúti csomópontot, Szajolt?! [A cikk leadása után történt az
1994. december 2-i szajoli vasúti katasztrófa, amelynek 31 halottja és 53
sebesültje volt. A vizsgálat emberi mulasztást állapított meg, a hibás
váltóállítás volt a baleset közvetlen oka. A valós ok viszont az volt, hogy a
rendkívül nagy forgalmú állomást, amely nemzetközi törzshálózati vonalak
elágazóállomása, nem látták el a réges régen esedékes biztonsági
berendezésekkel, amely a hibás váltóállítást nem tette volna lehetővé. A
felelős tehát az a pénzügypolitika volt, amely egyrészről a vasútbiztonságon
spórolt, emberéleteket kockáztatva, másrészt egy világbanki maffia-fedővállalatnak
annyi „szakértői” díjat fizetett ki, amennyiből a konkrét probléma megoldása
többszörösen kitelt volna. Tudomásom szerint a szajoli állomáson szükséges
felújításnak máig (a katasztrófától számított 13 év múlva) sem készült el még a
töredéke sem. K. I. 2009.]
Kassai István. Budapest