HEGYVIDÉK 1995. január 18.
ÉSZAK-BUDA VILLAMOSKÖZLEKEDÉSE
A Fővárosi Önkormányzat komoly erőfeszítéseket tett az elmúlt időben a budapesti buszközlekedés korszerűsítésére. Eközben
mintha a villamosközlekedés kissé a háttérbe szorult volna. Most, hogy az Expo
lekerült a napirendről, és lezajlottak az önkormányzati választások, talán időszerű
górcső alá venni a villamosvonalakat. Ebben az írásban csak szűkebb pátriám, Észak-Buda
helyzetét taglalom. Szerény véleményem szerint néhány, nem lényegi
változtatással a meglévő viszonylatok gazdaságosabbá tehetők, forgalmuk
növelhető.
A hegyi járatok
Az 56-os villamos jelenleg
Hűvösvölgy – Moszkva tér közt közlekedik. Mivel mindkét végállomáson hurokvágány
van, a TATRA egyállásos motorkocsiijai szólóban is; csúcsidőben motorkocsi.
+ mellékkocsi összeállításban közlekedhetnek.
A 59
járat Farkasrét – Moszkva tér közt hasonló módon járt egészen addig, amíg a
6-os végállomásának eltérő kialakítása miatt a Moszkva téri hurokforduló
lehetősége á viszonylat számára megszűnt. Így, mivel itt csak kitérőn tudnak a
járatok megfordulni, és mivel – tudvalevően – a TATRA villamosok motorkocsijai
egyállásúak, kizárólag két motorkocsiból összeállított szerelvények
közlekedhetnek, mert a szerelvény mindkét végén kell lennie vezetőállásnak.
Az Expo kapcsán felmerült,
hogy az 56-os és a 61-es járatot összekapcsolják. Mivel a 61-es járat
Móricz Zsigmond [kör]téri végállomásán szintén nincs hurokforduló,
hasonló helyzet állna elő, mint az 59-es járat esetében. Két motorkocsiból álló
szerelvényeket kéne közlekedtetni akkor is; amikor ez kihasználatlan.
Célszerűbb és gazdaságosabb megoldás, ha a két hegyi járatot lehetne összekötni.
A farkasréti és a
hűvösvölgyi végállomáson egyaránt van hurokforduló, így csúcsidőn kívül mód
nyílna szóló motorkocsi közlekedtetésére a mostani 59-es vonalszakaszán is.
Egyébként csúcsidőben
motorkocsi + mellékkocsiból álló szerelvény járhatna végig, ami üzemköltség
szempontjából szintén nyereség.
A két vonal közt csak
rövid szakaszon, a Déli pályaudvar és a János Kórház közt lenne átfedés az utasforgalom
szempontjából. Ez – szerintem – a mai jegyrendszer mellett sem járna
értékelhető veszteséggel.
A két járaton a
menetsűrűség és az utasforgalom nagyjából azonos, a járatösszevonásnak műszaki
akadálya sincs.
Megszüntethető
tehát az 56-os Moszkva téri hurokvágánya is.
Az
egyetlen feladat a végállomásból egyszerű megállóvá vált. Moszkva téren az
utasáramlás biztosítása lenne. Ezt úgy tudnám elképzelni, hogy vágánytengely
széthúzással széles szigetperont
alakíthatnának ki. A Postapalota felé eső vágány megmaradna, a
belső vágány jóval beljebb kerülne. Ehhez fel lehetne használni az 56-os megszüntetendő
hurokvágányának bevezető részét. A villamosok ajtaja a megállóban a szigetperon
és a szélperonok felé is, mindkét irányban nyílnának; így az utasforgalom
biztonságosan levezethető volna.
A temetői csúcsidőben betétjárat
közlekedhetne a János Kórház és a temető főbejárata közt.
Az újlaki vonal
A 17-es villamos ma a Margit híd budai hídfője és a Vörösvári
út x Bécsi út sarka közt jár, Szerintem a vonal korántsem olyan forgalmas, mint
lehetne. Az északi végállomás csatlakozást nyújt az 1-es villamoshoz. Ez
kielégítően fontos csomópont. Korántsem az a déli végállomás: nem véletlenül
vitték óriási költségen beljebb a szentendrei HÉV vonal végét sem. Régen a nagykörúti
gyűrű volt h város egyik legfontosabb közlekedési ere: Ma a forgalom
nagyobb részét már a metró vonalai bonyolítják le. Tehát bármilyen közlekedési
eszköz akkor működik a legcélszerűbben, ha a metróvonalakhoz lehetőség szerint közvetlenül
csatlakozik.
A 17-es vonalán megvan ez
a lehetőség. Amikor a Rákóczi úton és az Erzsébet hídon megszűnt a
villamosközlekedés, a 60-as villamos. Apor Vilmos téri [helyesen
Lékai János térig] végállomásáról, 57-es számmal közlekedett egy
járat a Vörösvári útig a Moszkva téren, a Mártírok útján, Török utcán át.
Az Apor Vilmos téri
végállomást rég elbontották, de a Török utcai összekötővonal ma is megvan.
Vajon lehetne-e a 17-es
járat mellett egy másikat is közlekedtetni azon a vonalon, de nem Margit hídi,
hanem a Moszkva téri végállomással? Biztos vagyok benne, hogy ez a másik járat
is, vonzó lenne, így az újlaki vonalon a menetsűrűség növekedhetne; és végső soron a vonal kihasználtsága nagyobb lehetne.
A Moszkva
téren egyetlen csonkavágány elégséges lenne az új járat számára: Ezt az 56-os elbontandó hurokvágányának
kivezető szakaszának részleges felhasználásával lehetne biztosítani.
A budai körgyűrű
A 61-es villamos esetében előbb-utóbb felvetődik, hogy
– hasonlóan a régi 12 és 12/A buszokhoz – körbejárjon a pest-budai körutakon
kétirányú körforgalomban. A legfőbb akadály a Móricz Zsigmond körtéri összekötő
szakasz hiánya, amely a tér időszerű felújítása során megépíthető, viszonylag
egyszerűen: Ekkor a 6-os átvenné az egykori 12/A, a 61-es az egykori 12-es busz
funkcióját.
A korszerű
villamosközlekedés egyre fontosabb szerepet játszik a nagyvárosok életében.
Budapesten a fejlesztéseket az anyagiak hiánya beszűkíti. A három javaslat megvalósítása
a lehető legkevesebb beruházással lehetővé teszi azt; hogy a meglévő infrastruktúrát
az eddiginél jobban kihasználhassuk.
Kassai István