MAGYAR NEMZET 1995. április 12.
Megtorpedózott elképzelések a fővárosi
közlekedésfejlesztésben
LEGYEN VILLAMOSPÁLYA A LÁGYMÁNYOSI HÍDON
A Közmunkatanács 1872. július
2-án fogadta el a Dunától Dunáig kültelki körút tervét. A tanács ragaszkodott
ahhoz 1895-ben, hogy, a körúton a közúti vaspálya forgalmát az
általános forgalomtól különítsék el. A különpályás villamos – gyorsvillamos –
tervének megvalósításához csak kilencven évvel, később, 1984-ben kezdtek hozzá.
Ekkor adták át a kiszélesített Árpád híddal és Róbert Károly körúttal együtt az
eges villamos első szakaszát a Bécsi úttól a Lehel útig. Az idén a
gyorsvillamos a Hungária körúttal együtt megépül a Salgótarjáni útig.
A
Salgótarjáni út és a Kőbányai út között külön szintben keresztezik a körutat a
Keleti és a Józsefvárosi pályaudvarokról kifutó vágányok. Az itteni szűk,
kétszer egysávos közúti aluljárót 1992-ben kétszer kétsávossá szélesítették, de
a villamospálya nem épült tovább. Itt a Dohánygyár részleges bontása és új
vasúti hídszerkezet költséges megvalósítása után a város felőli oldalon, épül
majd meg a villamospálya és további három közúti sáv.
A Kőbányai út
és az Üllői: út közt az úttest alatt a villamospálya építése előtt kétoldali
csapadékcsatornát kell létesíteni.
Az Üllői út
és a Soroksári út közt a villamospályát részben már felújították, az idén
fogják átadni a 23-as villamosvonal részeként.
A további
nyomvonal a tervek szerint a lágymányosi. híd – Szerémi út – Hengermalom út – Etele
út – Kelenföldi pályaudvar irányba haladna. Sajnos, ezt jó időre: megtorpedózni
látszik az a különös helyzet, hogy a főváros idei költségvetésében egy fillér
sincs a lágymányosi hídi villamospályára. Annak •ellenére, hogy a híd
engedélyokirata – érvényes közgyűlési határozat értelmében – a hídon
villamospálya megépítését írja elő!
A villamospálya
elhagyása nyilvánvaló károkkal járna: A hídon így csak buszközlekedés lehetne,
amely nemcsak a teljesítőképesség, és a környezetvédelem szempontjából
előnytelen, hanem – beleszámítva az út- és hídfenntartás arányos részét is – költségesebb
is, mint a villamos. A vonal budai szakaszának megépítése a beláthatatlan
jövőbe tolódna el, ez az érintett XI. kerület ingatlanfejlesztési esélyeit
némileg ronthatja. A villamospálya- utólagos megépítése a burkolatbontások, út-
és hídlezárások miatt nehézkes és jóval drágább lenne. Nem kérdéses tehát, hogy
a villamospályát a híddal együtt kell megépíteni és átadni.
Az egyedüli
probléma a forrás pótlólagos biztosítása lesz. Talán a 4-és metróvonal
előkészítésének; kétszázmilliós idei előirányzatából át lehetne
csoportosítani erre a célra a feltételektől függő százötvenmilliót. Ezt az
összeget ugyanis a metró előzetes hatásvizsgálatára különítette el a közgyűlés.
Mivel a lágymányosi híd alapvetően megváltoztatja a dél-budaiközlekedési
helyzetet, célszerű és ésszerű lenne a hatásvizsgálatot a híd üzembe helyezéséig
felfüggeszteni; és csak utána folytatni.
A külső
körúti villamos éppúgy hozzátartozik a lágymányosi hídhoz, mint az Árpád
hídhoz. Az Árpád hídi villamos létesítése sosem volt kérdéses. A főváros mai
vezetése is a 4-es metróvonalról sző terveket, amelynek csak az első üteme
háromszor (!!!) annyiba kerülne, mint a villamos átvezetése a Budafoki úttól a
Soroksári útig... [irtózatos sajtóhiba: nem háromszor, hanem HÁROMSZÁZSZOR
annyiba kerül. Ezzel a véletlen (?) hibácskával cikkem ártalmatlanná is lett
téve…] A villamosvonal budai szakaszának teljes kiépítése a Kelenföldi
pályaudvarig a tervezett fél metró költségének a huszadrészébe sem kerülne, de
annak forgalmát nagyrészt átvenné; kiváltaná.
Talán éppen
emiatt nem szabad villamost építeni Dél- Budán? Kiderülhetne, hogy nincs is
szükség új metróra?
Hiteles
forrás szerint 4-es metró első ütemének bekerülési .költségéből háromszor
kitelt volna az expo '96 befejezése. Köztudomású, hogy a kormánykoalíció azért
mondta le az expót viharsebesen, mert „nincs rá pénz”;
Nos, most van
pénz, vagy nincs; és ha nincs, miért van mégis?
Kassai István
Budapest