MAGYAR DEMOKRATA 1998. április 14. (1998/14) 60-61.
oldal
Pénznyelő metró
Túl sok a sötétség a negyedik metróvonal körül. Mondják, hogy a tervezők kispórolták belőle a polgári védelmi, sőt a
balesetvédelrni berendezéseket Hogy a metrót más nyomvonalon sokkal olcsóbban
lehetne megépíteni. Hogy a villamosvonalak felújításával és a MÁV bevonásával a
metró árának töredékéből az egész város közlekedését fel lehetne javítani. Hogy
az új metróvonal a centralizációt erősíti, a Belváros fenntartási költségeit
képtelen mértékben megnöveli a vidék kárára stb. De van még egy fontosabb
szempont, amely a sajtóvita során nem került szóba.
A nyolcvanas évek eleje óta kb. 1,7
millió munkahely szűnt meg, s alig 700 ezer új munkahely keletkezett – hatalmas
a munkanélküliség. Ha ez a tömeg munkához jutna, egyszerre megszűnne a –
szerintem tudatosan gerjesztett – válság a közszolgálati szférában. Szerintem
minden (pénzügyi, gazdasági) döntést elsősorban abból a szempontból kellene
megvizsgálni, hogy általa lehet-e munkahelyeket teremteni, és mennyire
hatékonyan. A gazdaság jövedelemtermelő képessége s az ország verseny:
képessége ugyanis csak így növelhető. Mit jelentene az új metró ebből a
szempontból?
Körültekintő
szervezés esetén egy új munkahely létesítésének költsége kb. egymillió forint Az
új metrószakasz bekerülési költsége kétszázmilliárd forint. Ebből 120-200 ezer
új, tartós munkahelyet lehetne teremteni. A becslés helytállóságát igazolja a
közmunkaprogram. A folyamatban lévő, kormányrendelettel is, megerősített
program keretében az önkormányzatok pályázataik alapján pénzt kapnak, amelyből
ideiglenes, általában négy-hét hónapig tartó munkalehetőséget tudnak
biztosítani. 1997-ben csak négymilliárd forint áll rendelkezésre, de ebből is
előreláthatólag húsz-huszonkétezer embernek lehet ideiglenes munkahelyet
teremteni. Mivel tíz-húsz százalékuk véglegessé válik, kg- alább kétezer ember -foglalkoztatása
tartós lesz.
A metró költségvetése ötvenszerese
a közmunkaprograménak. A metrószakasz árából tehát kb. egymillió embernek
lehetne ideiglenes munkahelyet biztosítani, s-ebből legalább százezren, de
inkább többen számíthatnának tartós foglalkoztatásra. Ehhez képest az
építkezéstől hatezer-nyolcszáz új munkahely létesülését várják, de ennek is
csak kb. 20%-a maradna tartós. Az új metró tehát legalább harmincszor kevesebb
munkahelyet teremt, mint ami elvárható.
A politikusokat tehát csapdába
ejtették. Ez a metróépítkezés egy abszurdum – munkaügyi szempontból is. Minden
ráfordított fillér kidobott pénz. Dél-Buda tömegközlekedési gondjait
költségkímélőbb módon kell és lehet megoldani!
Kassai István Budapest