ÚJ MAGYARORSZÁG 1993. november 13. III/265. szám
(egy kolumna)
ERKEL FERENC SZÓZATA
[szerk.] Az Erkel–centenárium alkalmából
szerkesztőségünk immár másodízben tesz közzé a neves komponista műveiből olyan
alkotást, amely eredeti formájában soha nem jelent meg, avagy hozzáférhetetlen.
Ez év június 12–én közöltük a Buzgó kebellel című kórusművet, most pedig a
Szózatot adjuk közre, melyet teljes és eredeti formájában közel másfél
évszázada nyomtattak ki – először és utoljára.
Erkel művét, a Szózatot 1843. V. 30–án mutatták be. A
mű keletkezése szoros összefüggésben állt azzal a pályázattal, melyet Bartay
András, a Nemzeti Színház igazgatója írt ki, Vörösmarty költeményének
megzenésítésére.
Bartay András (1799–1854) a
reformkor zenei életének egyik legjelentősebb egyénisége volt. Igen előkelő
családból származott, kiváló nevelést kapott, Pest város tisztviselője lett.
Termékeny és jótollú zeneszerző, zongoradarabokat, dal- és táncgyűjteményt ad
ki, misét, oratóriumot, operákat komponál. Ő írja az első magyar nyelvű
összhangzattan- és az első énektankönyvet. Megalapította a Pest városi
énekiskolát.
A Nemzeti Színház művészi
színvonalát addig példátlan mértékben fellendíti rövid igazgatói működése során
(1843–45 közt). 1849 után emigrálnia kellett: Mainzban halt meg szegénységben,
elfeledve.
Erkelt szoros szálak fűzték
Bartayhoz. Ő mutatta be Bartay második operaiját. „A csel”-t (1839. IV. 29.),
ám a bemutató előtt az Opera toborzó témájára több darabot írt különféle hangszer-összeállításokra.
Csak a szóló zongorára írott variációsorozat kézirata maradt fenn, s ez Erkel
legjelentősebb zongoraműve is egyben.
Bartay történelmi érdemei'
Nemzeti Színházi igazgatósága alatt szerezte. Honi zenei életünkben talán
elsőként neki jut eszébe, hogy – a művészeti élet fellendítése céljából –
pályázatot írjon ki. S a művészi ihlet felpezsdítésére pályadíjat ajánljon fel.
Kölcsey Ferenc: Hymnusz című költeményének
megzenésítésé. ért Erkel Ferenc nyer pályadíjat 1844–ben, míg a Vörösmarty Szózat
megzenésítésére kiírt pályázatot Egressy Béni nyerte meg, 1843-ban. Azt, hogy
ez a két kórusmű megszületett, nem kis részben Bartay Andrásnak köszönhetjük
tehát. A Szózat pályázatára húsz mű érkezett, az eredményhirdetés 1843. május
10-én volt. A pályadíjat Egressy kapta. Ám két héttel később, V. 25-én így ír a
Pesti Hírlap: Erkel Ferencz karmesterünk is készíte a Szózathoz zenét, melly, mint tudjuk
és bizonyosan tudjuk, nemcsak a’ jutalmazottnál jobb, de magában is jó ’s a’
Szózat lángeszű költője tetszését is
megnyeré, de a szerző által jutalomra be nem adaték; kérjük ezért a nemzeti
színház igazgatóját, énekeltesse el a’ színpadon ezt minél előbb, legalább
kárpótlásul, ’s felserkentéséül azon reménynek, hogy lesz nem sokára egy a’
hazát keresztülriadó nemzeti dalunk.” Erkel tehát megírta a Szózat zenéjét,
de nem adta be a pályázatra, mert tagja volt a bírálóbizottságnak, és akkoriban
az összeférhetetlenség elvét még komolyan vették.
A bemutató – kórussal,
zenekarral – május 30–án a Nemzeti Színházban megtörtént. Sajnos, a partitúra
és a szólamanyag elveszett, vagy lappang. A Regélő Pesti Divatlapban Erdélyi
János keményen bírálja a művet: hamis pátoszt, erőltetett tüzet, magyartalan
német szellemet vél benne felfedezni. Látva a művet magát, meg kell állapítani,
hogy a bírálót színházi aktuális-intrikai indítékok vezérelték, s nem az
objektivitás.
1844. október 13-án a Nemzeti
Kör új szállásának felavatásakor ünnepi hangversenyt rendeztek. A műsorban
felhangzott Erkel Szózata is. Schodelné Klein Rozáliát, a Nemzeti Színház
kiváló szopránját a szerző kísérte zongorán. Valószínűleg ez volt a darab ma
ismert formájának bemutató előadása.
Erkel már az 1840-es évek
legelején megkomponálta a Keserű bordalt, Vörösmarty híres költeményére. És ez
a Keserű bordal húsz év múlva a Bánk legerőteljesebb, hatásos betétszáma lesz –
bemutatták 1861–ben! Ám a Keserű bordal az újabb kutatások szerint jóval több,
mint egy betétszám: mondhatni, ennek zenei anyagára, motivikájára építette fel
Erkel a Bánk bán operát! (Erről bővebben olvashatunk majd a közeljövőben
megjelenő Erkel emlékkönyvben, Nagy József tanulmányában.)
Feltűnő Erkel Szózatának és
Himnuszának részbeni azonossága: az „A nagyvilágon e kívül” és a „Balsors, akit
régen tép” soroké. Ha a Keserű bordal „Ez égő sebet üt – Ki el nem csüggedett”
sorát felidézzük, észleljük, hogy teljesen azonos a fentemlített két sor
végével. A Himnuszt, a Szózatot és a Keserű bordalt legfeljebb öt év
választhatja el, 1840–44 közt keletkeztek. Ne gondoljuk, hogy Erkel ismételte
volna önmagát. Azonos életérzést azonos zenei motívummal fejezett ki.
A Nemzeti Körben bemutatott
Szózat, az ének-zongora változat később nyomtatásban is megjelent a Pester
Album 10. számaként 1847-ben, és ugyanekkor, különnyomatban is. Az albumot
jótékony célból adták ki, a leégett pesti Német Színház hangszereinek pótlásra.
Mint tudjuk, Erkel két szezont dolgozott a Német Színház karmestereként 1836–37–ben,
nyilván ezért adott erre a célra darabot. Hogy éppen a Szózatot választotta ki,
ez önmagáért beszél... A kiadói kéziratot L. Friedrich Witt, későbbi kieli
karmester, az Album szerkesztője az 1880–as években visszaszármaztatta
Erkelhez. Az örökösöktől a Nemzeti Múzeumba, majd a Széchenyi Könyvtárba
került, ahol ma Ms mus 2. jelzeten található. Ez Erkel Szózat-ának egyetlen
kéziratos forrása. Keltezése: „Pest április 8–án 1847.” Ez az Erkel Ferenc
kezétől származó kiadói tisztázat a fenti közreadás forrása.
Erkel és Egressy – különböző
egyéniségükből következően – eltérő módon közelítették meg a megzenésítendő
költeményt. Hiba lenne mérlegelni azt, vajon melyik a nagyobb remekmű, mert
mindkettő az.
Kassai István
Illusztráció: kottagrafika