MAGYAR NEMZET 1994. június
11.
(egy kolumna)
ERKEL FERENC, A MAGYAR
ZENE SZÉCHENYIJE
HIMNUSZUNK 150 ÉVES
Erkel Ferenc halálának századik évfordulóján, tavaly
kezdődött az Erkel-év rendezvénysorozata, amelynek záróakkordja a Himnusz
zenéjének 150. születésnapján lesz június 6-án.
A megemlékezés-sorozat kínálata igen gazdag volt,
megmozgatta úgyszólván az egész kulturális életet. Hangversenyek, rádió, tévé-
és hanglemezfelvételek, ifjúsági rendezvények, vetélkedők, tudományos
értekezések minden fórumon: jelzik az életmű nagyságát. Az Erkel-év talán
legfontosabb hozadéka mégis az, hogy a nagyközönség számára is nyilvánvalóvá
tette az eddig gondosan elhallgatott érdemeket.
Erkel Széchenyi útját járta. Nemzetét szolgálta
sokoldalú tehetségével. Egyszemélyes intézményként építette-alapozta a zenei
életet. A maga összehasonlíthatatlanul korlátozottabb anyagi lehetőségei
közepette, de pontosan olyan nagy ívű koncepció szerint, mint Széchenyi.
Nincs hiteles dokumentum arról, hogy Erkel akár egyetlenegyszer
is elhagyta volna a történelmi Magyarország határait. Mégis, mindent, amihez
hozzáért, európai színvonalra emelt, így az előadóművészetet is.
Kül- és belföldi zeneszerzők, előadók és kritikusok
egybehangzó véleménye szerint kora egyik legkiválóbb karmestere volt. Később
édesfiában, Erkel Sándorban talált méltó vetélytársra és utódra. [Ifjúkorában
Magyarországon nem működött nála kiválóbb zongoraművész.]
Előadói pályájával szorosan összefügg pedagógiai
működése. Tizennyolc éves korában zongoratanítóként hívják meg Kolozsvárra a
gróf Csáky családhoz. Nemzeti színházi szűkös fizetése kiegészítésre szorul, tanítania
kell később is. Az általa alapított Zeneakadémián a legtöbbet dolgozó
zongoratanár, 1887-es nyugdíjaztatásáig. A magyar zongoraművészet sokkal többet
köszönhet neki, mint gondolnánk; habár ez irányú működésének teljes feltárása
még nem történt meg.
Erkel munkásságának legjelentősebb és egyben
legközismertebb része zeneszerzői működése. Erkel nyolc operát írt. A
semmiből teremtette meg a romantikus magyar opera műfaját, mert említésre méltó
hazai előképe nem volt. Történelmi tárgyú dalműveivel megkezdte a magyar zenei
eposz felvázolását, sajnos méltó folytatója nem akadt. Máig ő az egyetlen
európai színvonalú zeneszerzőnk ebben a műfajban.
Erkel nem volt egy műfajú szerző, máshol is jelentőset
tudott produkálni. Már 1837-ben – három évvel Liszt előtt – komponált magyar
dallamokat feldolgozó virtuóz darabot, amely valószínűleg Lisztet is inspirálta
rapszódiasorozatának megírásában.
Ez a mű a Duo brillant hegedűre és zongorára. Németországban jelent meg
nyomtatásban a tekintélyes Schott cégnél.
Erkel állította össze az első népszínművek
kísérőzenéit is. Miért találta ezt méltó feladatnak az akkor már hírneves
operakomponista, a Hunyadi László sikeres szerzője? A népszínművet, mint
műfajt, nemes kultúrpolitikai céllal hozták létre 1844-ben. A Pestre feljáró
magyar közönséget színházba kellett csábítani, és az akkor még többségében
német ajkú fővárost is meg kellett tanítani magyarul. Ezért komponált Erkel
több kísérőzenét 1844-85-ben, és később is. Harmincöt év múlva, 1880-ban „Névtelen
hősök” című operájában ő emelte a legmagasabbra a műfajt: operává nemesítette
azt.
Kisebb
alkalmi kompozícióiban is mindig a magyar kultúra nemesítése volt nem leplezett
célja. Így válhatott nemzeti imánkká Kölcsey örökbecsű költeménye is, Erkel zenéje által.
1853-ban, a legsötétebb Bach-korszakban
a német Doppler-fivérekkel megalapítja a Filharmóniai Társaságot Ez
az első állandó hivatásos hangversenyzenekar Pesten. Mai jogfolytonos jogutódja
az Állami Hangversenyzenekar.
1863-ban, a Bach-korszaknál
nem kevésbé zsarnoki Schmerling-érában Széchenyi István
huszonéves, de már nagytekintélyű fiával, Széchenyi Ödönnel megalapítja
a Pesti sakk-kört. A sakkozók még számon tartják, hogy Erkel akkoriban
Magyarország legerősebb sakkjátékosa volt. Történészeken kívül ki tudja ma
méltóképpen énekelni azt, hogy mit jelentett ezekben a sötét időkben polgári
szervezetet létrehozni Magyarországon?
1867-ben a fáradhatatlan szervező Ábrányi Kornéllal
megalapítják az Országos Daláregyesületet, a legnagyobb taglétszámú
civil szerveződést. Ennek mai jogutódja a KÓTA (Magyar Kórusok és
Zenekarok Szövetsége).
1875-ben
megalakul a Zeneakadémia Liszt elnökletével. Az igazgatói feladatokon túl Erkel zongoratanár is. Mégpedig a legnagyobb
óraszámban tanító zongoratanár. Ha Liszt külföldön van, növendékeit Erkelre
bízza.
Elgondolkoztató, hogy
Liszt miért csak 1875-ben jött Pestre iskolát alapítani, hiszen már korábban is
hívták, nem is egyszer. Miért csak akkor jön, amikor Erkel – 1874-ben elhagyva
a Nemzeti Színházat immár teljes energiáját a Zeneakadémiának szentelheti?
Meggyőződésem, hogy Liszt sosem jött volna Pestre akadémiát alapítani, ha
nem számíthat Erkelre. Nagyon is tisztában volt annak fáradságos voltával,
és az itteni ezerféle ellenérdekeltséggel. A drágán és rosszul működő Festetich
Leo-féle színitanodától kezdve az
állam pénzét a Zeneakadémiát61 féltő Zsedényi Ede képviselő úrig. Hogy a
kezdeti nehézségeket a Zeneakadémia túlélhesse, egy olyan emberre volt szükség,
mint Erkel. Aki nemcsak elismerten kiváló és keresett pedagógus, zongoraművész,
hanem erélyes vezető egyéniség, megfontolt kultúrpolitikus is; emellett
munkabírása is határtalan. Erkel nélkül nem lenne Liszt Ferenc által alapított
Zeneakadémiánk.
Az Operaház megépítése
nem kis részben Erkelnek köszönhető. A Nemzeti Színházban eleinte két, majd
három társulat működött: a drámai, az operai és a népszínházi. A társulatok
között állandó háborúság dúlt a jobb körülményekért. Erkel, mint az
operatársulat vezetője, ügyes diplomáciával hárította el a méltatlan
támadásokat. (Opera-előadások híján a színházat a Bach-korszakban bizonyosan
bezárták volna.). A kiegyezés után úgy tűnt, végre teljesül az
operatársulat régi álma, elhatározták az operaház felépítését Ám ekkor a drámapárt
egy minden eddiginél durvább támadásba lendült. 1873-ban összehívtak egy
bizottságot, látszólag azzal a céllal, hogy addig, amíg az Operaház megépül, a
Nemzeti Színház operatársulatát költöztessék ideiglenes épületbe. A valós cél
persze az volt, hogy az Operaház építését sohanapjáig elhalasszák. Hiába volt
minden józan érvelés, a bizottság összetétele meghatározta a szavazás
kimenetelét. A szavazás végeredményének kihirdetése előtt Erkel szólásra
emelkedett. Pedig kortársai szerint Erkel szívesebben szállt volna szembe egy oroszlánnal tollkéssel a kezében,
semmint nyilvánosság előtt beszéljen. Érthető, hogy ékesszólása
mindenkit meglepett. Ultimátumszerűen közölte, ha a bizottság ezt a gyalázatot
megteszi az annyi érdemet szerzett Operatársulattal, ő lemond, és a társulat
vele együtt megszűnik a Nemzeti Színház tagja lenni. Ekkora botrányt nem
vállalhattak, inkább megismételték a szavazást. És, láss csodát, a második
szavazás eredménye szerint az operatársulat maradhatott a Nemzeti Színházban az
Operaház elkészültéig!
Ezzel a lépésével Erkel biztosította az Operaház
megépítését, és egyben feláldozta saját állását. A következő évben távoznia
kellett a Nemzeti Színházból. Magas állású urak nem szeretik, ha bemattolják
őket.
Nem véletlen tehát, hogy Erkel szobrát még életében
elhelyezték az Operaház homlokzatán. A kortársak még tudták, mit
köszönhet Erkelnek a magyar operakultúra.
Erkel tehát a maga lehetőségeihez képest saját
területén pontosan arra törekedett, mint amire Széchenyi országos méretekben.
Építeni a magvar nemzet kultúráját,
a hagyományokat ötvözve mindazzal az újdonsággal, ami a nyugati kultúrkörben
érték és épülésre szolgál. Erkelnek kötélidegzete volt, így nem őrült bele
abba, amit ezért a munkájáért fizetségül kapott.
Kíméletet
nem ismerő ellenségei öregkorára teljesen elszigetelték az általa felvirágoztatott
zenei élettől. „Vannak. akik műveiket, én önmagamat éltem túl",
mondta keserűen barátainak. Nem érhette még fő művei kiadását sem. A Hunyadi László
zongorakivonata halála után három évvel jelent meg nyomtatásban.
Tévedés azt hinni, hogy az akkori magyar viszonyok
közt sorsszerű volt ez, hogy Erkelnek nem volt mecénása. A német Robert Volkmann,
kenyérgondoktól gyötörve, mint -vándormadár ment egyre délkeletebbre
szülőföldjétől, hogy végre is Pesten állapodjon meg. Mert itt talált
mecénásokat, német orvosokat, ügyvédeket; és – nem utolsó sorban – egy kiadót,
a német Heckenast Gusztávot, aki minden hangjegyet kinyomtatott, amit csak
leírt. Tehát egy német muzsikus találhatott Pesten magának német mecénásokat és
német kiadót, de Erkel nem talált magyar mecénást és magyar kiadót Mindez
Magyarország székesfővárosában történt. Soha nem akadt egy magyar arisztokrata
vagy pénzember, aki, miután Erkel zeneszerzőzsenije nyilvánvalóvá lett,
támogatta volna. Így életét napi kenyérgondok közt őrlődve élte, és jóval
kevesebbet komponálhatott, mint tehette volna szerencsésebb nemzet fiaként.
Minden egyes operájának a
szövegkönyvét politikai indítékból átdolgozták, lerövidítettek, és ezekhez a
tákolmányokhoz fércelték jól-rosszul a zenét, felében-harmadában elhagyva azt,
maradékot össze-vissza átcsoportosítva, arányait tönkretéve, belekomponálva. Az
erkeli zenedrámával senki sem törődött, annál inkább a szerzői jogdíjjal, ami
az átdolgozásért jár... Nádasdy Kálmán rendező-dramaturgé a történelmi
„érdem”, hogy ezt a szörnyű lavinát elindította a Bánk bán 1940-es
„átköltésével”. Ma az összes rádiófelvétel ilyen „átköltés”, a nagyközönség számára
az igazi Erkel rejtve marad!
Erkel zeneszerzői hagyatékának nem jelentéktelen része
a család birtokában maradt, annak erdélyi ágához került. A közgyűjtemények, az
állam nem vásárolta meg, sem az első világháború előtt, sem a bécsi döntés
után; így a pótolhatatlan kéziratok 1944-ben a felszabadítók martalékává
lettek.
Rákosi és Révai a Himnuszt is le akarta váltani. Illyés
Gyulát és Kodály Zoltánt kérték fel egy új himnusz megírására, akik
felháborodva utasították vissza a megbízatást. Mindezek után Aczél György
elégedetten beszélt arról, hogy „az egyoldalú Erkel-kultuszt sikerült
megszüntetni”. Talán arra a dicső tettre gondolt, amikor 1973-ban az Erkel-életműkiadás
tudományos előkészítését leállították. Természetesen csak a támogatók – Vécsey
Jenő, Szabolcsi Bence, Kodály Zoltán – halála után.
Az intézményesített elhallgatás arra az eredményre
vezetett, hogy Erkel nemzetközi viszonylatban szinte teljesen ismeretlen. Ahol
nemcsak; Smetana és Moniuszko, hanem még Jevsztyignyej Ipatovics Fomin
operáit is számon tartják, ott Erkel nem szerepelhet.
Ki az oka ennek az Erkel-fóbiának?
Magyarországon fél évezredes idegen befolyás
uralkodik. Erkel ennek ellenében a magyar szellemet ébresztette. Abban
mindegyik diktatúra egyetértett, hogy ez elpusztítandó ellenség. Fekete-sárga,
zöld, vörös vagy rózsaszínű zsarnokság, osztrák, német vagy szovjet zászló
alatt ebben az egy dologban közös platformon voltak.
Közrejátszott egy jó adag kisebbségi érzés is. Erkel
többet tett a magyar zenéért és zenei életért, mint az akkori és azóta működő
összes minisztérium együttvéve. Sok jót nem kapott érte, ezt azonban előre lehetett
látni. Mégis feláldozta a külföldi karrier kínálkozó lehetőségeit. Mert a
nemzet szolgálata nemcsak tehetség, elhivatottság, hazafiság, hanem áldozatvállalás
kérdése is.
És most vessünk egy pillantást a mára. Az Erkel-életmű hanglemez- és kottakiadását zászlajára
tűző Erkel Opera Alapítványt támogatottság teljes hiányában az alapító
visszavonta. Az eredeti Bánk bán CD-felvételét a nagy nehézségek ellenére végre
először megjelentető magáncég számára a lemez művészi és erkölcsi siker, és –
szintén támogatottság hiányában – óriási ráfizetés. Ezek is az
Erkel-évben történtek.
Kassai István
zongoraművész
Illusztráció:
Kölcsey himnusz kéziratának első lapja valamint négy metszet reprodukció: Erkel
Ferenc és Kölcsey Ferenc mellképe valamint a régi Nemzeti Színházról és az
1865-i országos dalárünnepélyről készült képek.