MUZSIKA
1994. 12. szám
KOTTA
– KOMPUTEREN
Kottagrafika
helyett számítógépes adatbázis
Hogyan
válhatnának hozzáférhetővé zeneirodalmunk alapművei?
Európa államai jórészt elvegezték a zeneműkiadás
alapfeladatait: nagy mestereik életműkiadásának második, harmadik változata is megjelent. Másod-harmadvonalbeli zeneszerzőik művei javát
is kiadták már.
Magyarországon
effajta zeneműkiadói tevékenység nem teljesedhetett ki, s ennek oka hazánk
állandósult függő helyzete volt – politikai, gazdasági, s így kulturális
viszonylatban is. Liszt Ferenc életműkiadását sem nálunk kezdték meg, hanem
Németországban. A munka Hitler uralma alatt abbamaradt.
Az Editio Musica
Budapest elindított egy új sorozatot Vajon túljutnak-e a zongoraműveken?
Bartók
életműkiadását az EMB tervezte, de már az összegyűjtött írások is akadozva
jelennek meg. Kodály-, Dohnányi-életműsorozatról nem hallottam, Erkel operáit
máig kéziratból játsszák. Opera- és egyházzene-irodalmunk nagy része máig
kiadatlan, ugyanígy szimfonikus zenénk jelentős hányada is.
A régi magánkiadók
a nagyobb vállalkozások anyagi fedezetét nemigen tudták megteremteni. Az 1950
után államosított zeneműkiadás ideológiai hivatkozásokkal palástolta a
nyomorúságot. Márpedig Magyarország kötelessége az itt keletkezett értékeket
felmutatni, hozzáférhetővé
tenni, és egyben megóvni a pusztulástól. A nagy előadói apparátusra írt művek partitúráit a szerzők általában
egy példányban írták le. Ha ez elvész, elvész a mű is, egyszer s mindenkorra.
Meglehet, Mosonyi
Mihály Szép Ilonkája nem a magyar operairodalom legértékesebb alkotása, de feltétlenül a legérdekesebb. Az első olyan dalmű, melyet szerzője
tudatosan, teljes egészében a magyar zenei nyelvezetre épített. Zenei értékét
részleteinek rádiófelvétele ékesen tanúsítja. Csak a rádiófelvétel, mert az egyetlen autográf partitúra túlélt ugyan két világháborút, forradalmakat és ellenforradalmakat, de
az Operaház felújítását már nem: 1981 körül ellopták az intézmény raktárából.
Ez a bűncselekmény
sem volt elegendő, hogy az írástudók felelősségérzetét felébressze. Továbbra is
a maradékelv érvényesült, így jobb híján a zenetudósok a kiadóra mutogattak, a
kiadó pedig a zenetudósokra. Ám áttörés lényegében azóta sincs.
Ha az értelmiség
cselekvési lehetősége nem is, a technika óriásit fejlődött. Nálunk is
meghonosodott a számítógépes kottagrafika. Ennek elvi előnyei a következők:
1. NAGY ELŐADÓI
GÁRDÁT FOGLALKOZTATÓ MŰVEK KOTTÁI ESETÉN KEVÉSBÉ MUNKA- ÉS IDŐIGÉNYES, ÍGY
OLCSÓBB. Egy opera kiadásához hagyományos grafika esetén külön-külön el kell
készíteni a partitúrát, a zongorakivonatot, a zenekari-, kórus- és szólóének-
szólamokat, valamint a kartanítói partitúrát. A számítógépre mindössze a
partitúrát és a zongorakivonat zongoraszólamát kell felvinni: ebből „gombnyomásra”
kinyomtatható a fenti anyagok bármelyike.
2. A KIADÁS FOLYAMATA KEVÉSBÉ KÖTÖTT, IDŐBEN KEVÉSBÉ BEHATÁROLT. Az
elkészült hagyományos kottagrafikán utólag nem lehet számottevően változtatni.
Ezen a kottaanyagot a grafikázás előtt minden szempontból elő kell készíteni,
ami rendkívül időigényes. A kiadás
csak ezután következhet. Ezzel szemben a
számítógépbe táplált kottakép – lektorálás után – máris lehívható,
kinyomtatható, mert a kottaszövegen bármikor, utólag is változtatni
lehet. Így későbbre halasztható az időigényes kiadói műhelymunka: a zenefilológiai jelölések (idegen kezű beírások, későbbi betétek
megkülönböztetése, és így tovább), a gyakorlati használhatóság szempontjából
lényeges kiadói jelzések beírása (előadási jelek, utasítások, javasolt
húzások), továbbá a magyar szöveg esetleges retusai és idegen nyelvű fordításai. A kotta
ugyanis ezek nélkül is használható, viszont az időnyereség számottevő: akár
5-10 év.
3. A KÖZREADÁST NEM
TERHELI A NYOMDAI KÖLTSÉG. A hagyományos módon előállított kottát 1000, de
legalább 500 példányban ki kell nyomtatni, különben a példányonkénti ár
megfizethetetlenül magas lenne. Nagyobb művek esetében azonban még ez a
viszonylag kis példányszám is csak évek alatt fogy el, és ez – érthetően –
elriasztja a kiadókat a vállalkozástól. A számítógépes grafika ilyen nyomdai
beruházást nem kíván, rendelésre egyedi anyagokat állítanak elő. Ez ugyan
szintén megemeli a kotta árát, de ezt a speciális vevőkör tudná vállalni. A
kiadót pedig nem terheli a nyomdai rezsi. Úgy gondolom, ezek meggyőző érvek: a
megtakarítás összesen elérheti az 50-75 százalékot.
Lássuk a.
gyakorlati megvalósítás lehetőségeit!
Tárgyi feltételek. Az utóbbi időben
Magyarországon kellő, sőt, fölös számú kottagrafika készítésére alkalmas számítógép
és program halmozódott fel – magánkézben és intézményeknél egyaránt. Ezek
kapacitását fel lehet és fel is kell használni.
Személyi
feltételek. Magyarország
mindig is bővelkedett szakemberekben. Az állami monopóliumok eróziója során a
referenciával rendelkező képzett szakemberek szétszóródtak ugyan, de korántsem elérhetetlenek.
Anyagi feltételek. Egy profitorientált
vállalkozás általában 45 DM-nek megfelelő forintösszegért készít el egy
oldalnyi átlagos nehézségű partitúrát. Példa: A Bánk bán számítógépre vitele
kereken 3 MFt-ba kerülne mai árakon, korrektúrával együtt (800 oldal
x 45 DM = 36.000 DM = 2.520.000 Ft + 12% ÁFA lektori díj). Egy hagyományos
kiadás költségigénye legalább háromszoros.
Időtényező. Egy átlagos
nehézségú partitúraoldalt egy grafikus nagyjából egy nap alatt képes
számítógépre vinni. Példa: a Bánk
bán partitúráját három műhely maximum tíz hónap alatt viheti számítógépre.
Ehhez hozzá kell adnunk a lektoráláshoz szükséges időt: az egész kereken egy év
alatt elkészülhet. Hagyományos kiadás esetében a már jelzett okok miatt az
időigény többszörös.
Finanszírozás. Erre a célra nem kellene többet áldozni, mint évente egy „jobb”
személygépkocsi árának felét. Intő példa azonban az Erkel Opera Alapítvány
sorsa: az alapító az alapítványt a támogatottság teljes hiányában kénytelen
volt visszavonni! Véleményem
szerint nem szabad egy komoly tervet bank- és vállalati csődök, politikai
konjunktúraváltozások prédájául vetni. A finanszírozás leginkább nonprofit
alapítványi formában képzelhető el. Amíg ennek törvényi szabályozása várat
magára, csak egy biztos lábakon álló közintézményen
belül kezdhető el a program.
Koordináció. Sajnos a
Zeneműkiadó privatizációja nem tette alkalmasabbá az intézményt erre a
feladatra, az EMB csapata már rég szétszóratott. A kis, nemrég alakult magyar
zeneműkiadók esetében szintén túl sok a
kockázati tényező. Egyáltalán: a vállalati- vállalkozói körben túl sok minden
megakaszthatná a program folytonosságát.
A koordinációra
legalkalmasabb a Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete lenne, ahol
egyébként is értékes forrásfeltáró kiadói munka folyik. Itt a számítógépes adatbázis
létesítése sem támaszthat nagy nehézséget, hisz az MTA már nyilván rendelkezik
ilyennel.
A számításba vehető
művek nagy részének kézirata az Országos Széchényi Könyvtár tulajdonában van.
Ezen a jogon ott is létre lehetne hozni a szervezőbázist. A jövő szakembereit
képzi a Zeneakadémia, bőven van szellemi kapacitása. E három intézmény
bármelyike biztonsággal képes lenne a folyamat vezérlésére.
Hangsúlyozom, a
munka gyakorlati részét: a számítógépre vitelt azok a műhelyek, magáncégek végezhetnék,
amelyek erre a jövőbeni versenytárgyaláson legalkalmasabbnak bizonyulnak. Az
intézményi háttér a tudományos utómunkálatokhoz, az adatbázis kezeléséhez és a
finanszírozás zökkenőmentes megszervezéséhez szükséges.
A program célja
először és legfőképpen az, hogy eddig kiadatlan, nagy előadói apparátusra
írott, terjedelmes művek mihamarább és a legkevesebb költséggel hozzáférhetővé
váljanak a zenetudomány és az előadók számára. Természetesen a prioritásokat a koordináló szerv fogja meghatározni.
Mindez szolgáljon
vitaalapként. Ideje volna némi jó értelemben vett menedzserszemlélettel eszmét
cserélni arról, hogyan lehetne évszázados mulasztások következményeit felszámolni
ezen a területen. Ismerem a zenei élet anyagi viszonyait és gyenge érdekérvényesítő
képességét, mégis úgy vélem: a programot, legalább annak
előkészítő fázisát, szükséges és lehetséges mihamarabb elindítani. A
Zeneakadémia zenetudományi szakán két évfolyamnyi növendék tanul. Ha végeztek,
nekik szükségük lesz
képzettségüknek valóban megfelelő munkára.
KASSAI ISTVÁN