JULIUS BELICZAY:
Serenade Op. 36 / Symphony Op 45 /Budapest Concert orchestra MÁV conducted by
Tamás GÁL —
— CD of Pannon
Classic PCL 8003, 1997. Booklet 1-2. p.
BELICZAY GYULA
(1835–1893)
Több kiváló zeneszerzőt
ismerünk, akik katonatisztként, tisztviselőként, netán orvosként indultak el
életpályájukon. Egyedi eset, hogy valaki – mint Beliczay – mind polgári
állásában, mind a zeneművészet terén kiváló teljesítményt nyújtson. 1835.
augusztus 15-én született Komáromban. Tanulmányait szülővárosában, majd
tizenkét éves korától Pozsonyban végezte. Kiváló matematikus volt, ezért apja
kívánságára 1851-ben beiratkozott a bécsi Polytechnikumba, ahol 1857-ben
mérnöki diplomát szerzett. 1858-tól a Tiszavidéki Vaspálya Társaság bécsi
igazgatóságának mérnöke lett: az 1846-ban alapított magánvasút akkoriban
építette ki jelentős magyarországi vonalhálózatát. 1871-ben az igazgatósággal
együtt Pestre költözött. A m. k. Kereskedelemügyi Minisztérium 1872-ben
kinevezte a négy éve megalapított Magyar Királyi Államvasutak főmérnökévé. 1875-ben
a kormány az európai vasútgépészeti szolgálatok és egyben (!) a felsőfokú zenei
oktatási rendszerek tanulmányozása céljából német- és franciaországi,
hollandiai és belgiumi tanulmányútra küldte. 1886-ban – odahagyva főtanácsosi
rangját és ügyosztályfőnöki beosztását – a MÁV átszervezéséből adódó
lehetőséget felhasználva, nyugdíjba vonult, hogy további éveit kizárólag a
zenének szentelhesse. 1888-ban Mihalovich Ödön, az Erkel Ferencet követő
igazgató meghívta a Zeneakadémiára zeneszerzés tanárnak. 1892-ben
megbetegedett, lemondott és 1893. április 30-án meghalt.
Beliczay zenei tehetsége
már gyermekkorában megnyilvánult. Szülővárosában Csáder Gyula, Pozsonyban Josef
Kumlik és Christelly, Bécsben Carl Czerny majd Anton Halm voltak
zongoratanárai. Már gyermekkorában komponált, de alaposabb zeneelméleti képzést
csak bécsi mérnökhallgató korában szerzett. 1856-ban karnagyi oklevelet nyert.
1858 és 1860 között ellenponttant tanult Martin Gustav Nottebohmtól,
Mendelssohn és Schumann lipcsei tanítványától, Brahms barátjától.
Zongoraművészi teljesítményéről később Anton Rubinstein, majd Liszt Ferenc is
elismerően nyilatkozott.
Az alapos konzervatív
iskolázottság meghatározta későbbi zenei nyelvezetét. Lefegyverző szakmai
tudása jó ízléssel és szellemességgel párosult. Mindez a XIX. század utolsó
harmadának nemzetközileg legsikeresebb magyar zeneszerzőjévé tette Beliczayt
(Természetesen Liszt pályafutása külön lapra tartozik.) Művei kiadásáért
tekintélyes kiadók (Haslinger, Kahnt, Breitkopf, Durdilly) versengtek.
Darabjait szerte a világban rangos előadók sikerrel játszották Szentpétervártól
New York-ig. Huszonöt opuszszámmal ellátott és számos opuszszám nélküli
zongoraműve közül említésre méltó a Szonáta, Op. 25 és
etűdsorozata, a Douze grandes études, Op. 52. ez utóbbi a párizsi
Conservatoire tananyagába is bekerült. Dalokat és világi kórusműveket is írt,
de legnagyobb sikereit kamarazenéjével és nagyszámú egyházzenei kompozíciójával
aratta. Esz-dúr Zongorástrióját, Op. 30, három vonósnégyesét,
Op. 21 g-moll, Op. 51 A-dúr, Op. 57 Esz-dúr, Európa szerte
sikerrel játszottak. Op. 9-es Ave Maria-jáért Viribus unitis
aranyérmet kapott. Az F-dúr Mise, Op. 50, folyamatosan műsoron
van bemutatása óta. Ma is rendszeresen előadják a pesti Belvárosi
Plébániatemplomban. Nagyzenekarra mindössze egy Szvitet, Op. 55 (1890)
és két szimfóniát, Op. 45 d-moll (1887) és Op. 62 A-dúr
(1892) írt.
Beliczayt már mint neves
pedagógust hívták meg a pesti Zeneakadémiára. Utolsó bécsi éveiben egyszerre
mérnök és Skiva konzervatóriumának tanára. Feleséget is tanítványi köréből
választott, 1879-ben elvette Tarczalovich Annát, akinek Op. 15 Noctume-jét
ajánlotta. A Beliczay családnál a két kitűnő zongoristával alkalomadtán Liszt
is szívesen házimuzsikált.
Kritikáit, tárcáit,
tudósításait ifjúkorától közölték német, osztrák és magyar újságok. A Pallas
lexikonba számos zenei szócikket irt. Öt kötetre tervezett tankönyvének, az Elméleti
és gyakorlati zeneszerzés tannak csak az első része jelenhetett meg (A zene
elemei, 1891). Korai halála miatt ez a műve torzó maradt.
A CD-n elsőnek felhangzó
mű a négytételes d-moll Szerenád vonószenekarra, Op. 36, amely
feltehetően 1875 előtt keletkezett. Az első tétel Moderato ma non troppo,
visszatérő dalforma. Az első (moll) téma különféle karakterű változatai a mű
minden tételében jelen vannak. Bővített másodhangköze, majd pontozott ritmusai
a nyitó tételnek magyaros jelleget adnak. A második (dúr) espressivo téma a II.
és a IV. tétel fontos pontjain is újra megjelenik, mindig azonos
jelentéstartalommal. A második tétel Allegretto vivace, triós forma, szökellően
táncos főrésszel és magyaros moll középrésszel. A harmadik tétel Adagio
cantabile, ismét visszatérő dalforma. Ebben a tételben találjuk a Szerenád
legtöbb romantikus elemét. A Finale Allegretto vivace monotematikus rondó, a
második epizód helyén egy fúgával. A Codában az I. tétel espressivo témája a
basszus és az első hegedűk kvint-orgonapontjának dicsfényében tér vissza. A
tételt és a művet a rondótéma részletének diminúciójából szőtt virtuóz futamok
csendítik ki. A mű kiemelkedő erénye a rendkívül koncentrált forma- és
motívumépítkezés. A párizsi Durdilly kiadó a mű partitúráját (sőt, négykezes
zongoraátiratát is) megjelentette, de ez a felvétel, akárcsak a másik darabé,
az autográf anyagból készült.
A d-moll I. Szimfónia, Op. 45, az 1880-as.
években keletkezett, Beliczay első szimfonikus, egyben első nagyzenekari
darabja. A vonóskarhoz fúvóskar és négy üstdob járul. Az első tétel drámai
Allegro, nagyméretű szonátaforma. A második tétel Allegro molto, bölcs derűjű
Scherzo, triós forma. Hangszerelése a könnyedebb mondanivalónak megfelelően
vékonyabb. Az ismétlés nélküli visszatérés után a szerző kétféle Coda lehetőséget
ajánl Ad libitum. Az egyik szerint a lezárás a Trio anyagának egyszeri újbóli
eljátszása után következne, mint Beethoven VII. Szimfóniájában. Az előadók a
második, a frappánsabb megoldást választották. A harmadik tétel bensőséges
Adagio cantabile, szonátarondó. A negyedik tétel Allegro con brio, ismét
szonátaforma, sodró (sőt gyorsvonati) lendületű Finale.
Az I. Szimfóniát Karlsbadban
(Ma Karlovy Vary, Morvaföld, Csehország a helyi filharmonikusok mutatták be
1888. július 20-án. A művet a közönség és a sajtó egyaránt nagy tetszéssel
fogadta. A darabot többször előadták, sőt a következő évben Alois Janatschek
itt jelentette meg Beliczayról a méltató élet-rajzi munkáját. 1891. november 18-án
a budapesti bemutatón a Filharmónia Társaság zenekarát Erkel Sándor vezényelte,
nagy sikerrel.
A magyar zene történetében
Beliczay Gyula és Mihalovich Ödön jelentik a folyamatosságot Mosonyi Mihály,
Volkmann Róbert és Dohnányi Ernő közt. Hitem szerint ezek a művek – akárcsak
megírásuk idején – méltán arathatnak tetszést ma is a zenebarátok nemzetközi
táborában.
Kassai István
Illusztráció: Budapest,
Nyugati pályaudvar 1896-ban.
CD ismertetőszöveg