PARLANDO 1998/6 november
31-32. oldal
MOSONYI MIHÁLY, A
PEDAGÓGUS
Liszt és Erkel mellett
Mosonyi volt a magyar zenei romantika legjelentősebb komponistája és
zenetanára.
Szegény
család gyermeke volt, így – eltérően Liszttől és Erkeltől – szülei nem tudták
anyagilag támogatni tanulmányait. Mosonyinak egy rövid pozsonyi időszakot
leszámítva valószínűleg nem is volt zenetanára, tanulmányait könyvek
segítségével folytatta (Hummel, Reicha). Tehetségén kívül hallatlan szorgalma,
kitartása és önfegyelme segítették hozzá ahhoz, hogy az ország egyik
legműveltebb muzsikusa vált belőle, szinte kizárólag önképzéssel.
Már pozsonyi
tanítóképzős korában tanít, szépírásleckéket ad.
Húszéves
korától a szlavóniai Rétfalun (Eszék mellett) él, Pejáchevich Péter gróf és
felesége gr. Esterházy Franciska két kisebbik fiának házitanítójaként. Amikor a
legkisebb fiú is elmúlt tízéves és katonaiskolába kerül, Mosonyi Pestre
költözik. Itt haláláig zenetanításból élt. Általában zongoraleckéket adott –
kinyomtatott zongoraműveinek nagyobbik részét is tanítványainak ajánlotta. Csak
szerencsés kiválasztottak részesülhettek zeneelmélet és zeneszerzéstan óráiban,
pl. Erkel Gyula, Mihalovich Ödön stb. Mosonyi vonóshangszereken is jól tudott
játszani, ezt bizonyítja hét vonósnégyesének nehézsége, valamint az a tény,
hogy Liszt Esztergomi és Koronázási miséinek bemutatóin nagybőgősként működött
közre. Arról, hogy vonóshangszer játékot, vagy kamarazenét oktatott volna,
nincs tudomásunk.
Az első
magyarnyelvű zenei szakfolyóirat, a Zenészeti Lapok társszerkesztőjeként
végzett munkájából képet nyerhetünk pedagógiai elveiről. Nemcsak
zeneesztétikai, zenepolitikai esszéket, kritikákat ír, hanem folytatásos
összhangzattani és formatani közleményeket is, mintegy távoktatásszerűen.
Elismert zeneszerző létére nem átall szóba állni a másod- és harmadvonalbeli
kollégákkal. Beküldött zsengéiket kijavítva küldi vissza, és az arra érdemesnek
tartott műveket közli is, hibás és kijavított állapotban. Mintha Kurtág György
tartana kurzust Lagzi Lajcsinak – ez volt a reformkor termékeny szellemisége.
Sajnos, Mosonyi nem érte meg a Zeneakadémia megnyitását, amiért pedig a
Zenészeti Lapok hasábjain sokat tett; pedagógiai pályafutása megkoronázatlan
maradt. Természetesen
zeneszerzői munkásságában is megjelentek tanári működésének visszfényei. Ilyen
pl. az „Újévi ajándék” c. hat könnyű zongoradarab, amely a humorista
Bernát Gáspár Alföldi csárdásainak díszítményekkel ellátott feldolgozása „a
hazai zeneifjúságnak ajánlva”. Az 1860–ban megjelent és Eötvös Józsefné
Rosti Ágnesnek (valószínűleg Mosonyi tanítványának) ajánlott „Magyar
Zeneköltemény” pedagógiai tartalma előremutató, s a XX. századig példátlan.
Az egyébként is nehéz darab sűrű tempóingadozásait a szerző a szisztéma alatti
vonallal jelölte, amely accelerando esetén emelkedik, ritardando esetén
süllyed. Így a nem-magyar zongoristák számára is világosan követhető a magyar
rubato játékmód, amely napjainkban is az egyik legnehezebben megtanítható
magyar zenei sajátosság.
Mosonyi két zongoramű-ciklust is írt gyermekek számára.
Az első az 1859-ben kiadott „12 életkép a magyar gyermekvilágból”. A
három füzetben közzétett sorozat felépítésében megfigyelhető az operakomponista
dramaturgiai érzéke. Mosonyi 14 éves koráig szülőfalujában, Boldogasszony
községben élt: élményanyaga hiteles.
A másik ciklus egy évvel később jelent meg: „Tanulmányok
zongorára a magyar zene előadása képzésére”. A négy füzet húsz etűdje a
verbunkos stílus karaktereinek elsajátítása céljából írt, pedagógiai,
didaktikai szempontból megalapozott, a maga nemében páratlan alkotás. Az első
füzet nyolc darabja a verbunkos zene előadásakor felmerülő egyes technikai
nehézségek megoldását segíti elő. A 9-17. darab csárdás fajtáit szedi sorba
(hallgató, palotás, rezgőcsárdás stb.), a 12-15 darab a verbunkost játszó
zenekar egy–egy hangszerének szólisztikus imitációja is egyben (klarinét,
cselló, cimbalom, hegedű). A három záródarab zeneszerzőportré: a 19. a címben
nevesítetten (A csalogány panasza Egressy Béni sírja felett), míg a 18.
(Erkel), és 20. (Liszt), mivel élő pályatársakról volt szó, motivikus utalások
által kódoltan. A darabok az első füzet kivételével inkább a középfokú
zongoraoktatásban hasznosíthatóak, előtanulmányként a verbunkos stílusban írt
nehezebb, nagyszabású művekhez, Liszt Rapszódiáitól Bartók III.
zongoraversenyéig.
Ez a néhány sor tisztelgés a nagyhatású pedagógus Mosonyi
előtt, akinek ezirányú pályafutása még teljes feltárásra vár.
KASSAI
ISTVÁN
Illusztráció:
Mosonyi Mihály: Tanulmányok. Csanády Judit borítóterve a kottakiadáshoz.