ZeneSzó 2000/8 8-13. oldal
130 éve halt meg Mosonyi
Mihály
MOSONYI MIHÁLY
KÓRUSMŰVEI
Liszt és Erkel mellett Mosonyi volt a magyar zenei romantika legjelentősebb képviselője. 1815. szeptember 4-én
született a Moson vármegyei Boldogasszony községben (a
XIV sz. óta ismert zarándokhely 1921 óta az ausztriai
Burgenland tartományhoz tartozik). Német nagyapja és édesapja
után a Michael Brand névre keresztelték. Tizennégy évesen már sekrestyés
volt Magyaróvárott, majd
beiratkozott a pozsonyi tanárképzőbe. Húsz évesen az Eszék melletti Rétfalura
kerül, mint gr. Pejáchevich Péter gyermekeinek házitanítója. Itt képezi
magát zeneszerzővé. Itt írta első fennmaradt kórusművét, a hatalmas, nagyjából
egyórás első, C-dúr Misét. E mű befejezésének évében telepedett le Pesten, ahol
zenetanításból élt, egészen haláláig. A következő évből való az E-dúr Graduale,
Jubilate Deo középrészében impozáns fúgával. Ebben az évben meghívták a Szózat
megzenésítésére kiírt pályázat zsűrijébe. 1844-ben írta első magyar stílusú
művét, a magyar versre komponált, de német című kórust: Chor zur feyer des
Tondichters Herrn Fr. Erkel című alkalmi köszöntőt a Hunyadi László kirobbanó
sikere alkalmából (Erkel a kéziratot haláláig megőrizte). A
klarinétszólóval ékes Esz-dúr „Beatus vir” Offertórium is ennek az évnek a
termése, akárcsak az elveszett második Mise. Házasságának évében, 1845-ben írta
G-dúr Ave Maria-ját, szopránszólóra, vegyeskarra és vonósokra. 1848-ban
nemzetőrnek áll, és Mátray Gábor magyar szövegével meghangszereli Rouget de l’Isle
Marseillaise-ét, baritonszólóra, vegyeskarra és zenekarra. Az összeomlás után
került ki tolla alól a dekoratív C-dúr „Tui sunt coeli” Graduale és a harmadik,
F-dúr mise, amely újabban többször is felhangzott a hangversenydobogókon a
Magyar Egyházzenei Társaság kezdeményezésére. 1851-ben meghalt Mosonyi imádott
felesége. Személyes gyásza és az ország tragédiája súlyos alkotói válságba
sodorták.
A mélypontról vasfegyelme és a zene segítette ki: első
kompozíciója az 1853-54-ben papírra vetett, mélységes hitet és rezignációt
tükröző negyedik, A-dúr mise volt, nyolc szólistára, dupla kórusra és
zenekarra. Az elveszettnek hitt partitúrát nemrég találta meg az azóta elhunyt
Scheicher [helyesen: Schleicher] professzor a pozsonyi levéltárban.
Valószínűleg ezidőtájt keletkezhetett az F-dúr Ave verum is, vegyeskarra,
vonóskísérettel. A következő esztendőben két egyházi kórusművet komponált, a
G-dúr Pater noster-t és a nagyobbméretű reprezentatív C-dúr Lauda Sion-t. Az
esztergomi Bazilika felszentelésének alkalmára Scitovszky hercegprímás Lisztet
kérte fel mise megkomponálására, amellyel 1855-re el is készült. A változó
részek (Offertorium és Graduale) megírására Liszt Mosonyit javasolta, mint
véleménye szerint az „erre legilletékesebb és legtehetségesebb magyar
egyházi zeneszerzőt”. Mosonyi eleget tett Liszt kívánságának, de
protokolláris okok miatt 1856-ban nem kerülhetett sor a bemutatóra, csak
később, amikor Liszt maga vezényelte a két kórusművet a pesti Belvárosi
templomban, így szolgáltatva elégtételt barátjának. Sajnos e két darab
partitúrája elveszett.
1857 fordulópont Mosonyi életében. Ekkor viszi ki
Weimarba Liszthez Kaiser Max auf der Martinswand című meseoperájának frissen
elkészült partitúráját, ám Liszt, látván a szövegkönyv helyenként igencsak
drámaiatlan voltát, lebeszéli a bemutatótól. Ebben az operában szintén vannak
kórusszámok, de bemutatójára máig sem került sor, bár Mosonyi átdolgozta a
művet. A Pestbudai Dalárda alapítóünnepére írt A dalárda és Erzsébet királynét
magyarországi látogatásakor köszöntő Üdvözlet és
Völker frühling [helyesen: Frühling] (ez utóbbi két kórus kottája
elvesztett) c. három magyar stílusú kórusa már jelzi a fordulatot. Mosonyi
szakít addigi kiforrott bécsi romantikus, német-romantikus stílusával és új,
magyar zenei nyelven fog megszólalni.
Michael Brand, a pesti német zeneszerző nincs többé.
44 éves korában szülőhelye után új nevet választott és két év gondos
felkészülés után szólalt csak meg. Mindjárt 1859-ből való a Kazinczy
Centenáriumára és verseire komponált Tisztulás ünnepe az Ungnál a 886-ik
esztendőben című kantátája, tulajdonképpeni harmadik szimfóniája. Jellemző,
hogy ezt a remekművet csak 1931-ben mutatták be (Dohnányi vezényletével), és
azóta is igen ritkán kerül előadásra: Kazinczy szövege sérti a fülét minden
zsarnoknak. Első magyar operáját 1861-ben mutatták be: a Szép Ilonka kórusai
közül kiemelkedik az első felvonás nyitójelenete. Sajnos ennek a dalműnek a
partitúrája (amely az első, következetesen magyar zenei elemekből építkező
opera)- 1981-ben!!! [helyesen: (!)] elveszett. Ellopták szólamanyaggal
együtt! Másolat nincs, mert „erre” nem volt pénz... Előadható lenne viszont az
1862-ben komponált Álmos, szerzőjének utolsó operája, amely jóval drámaibb és
kiforrottabb, mint a Szép Ilonka. A wagneri operaeszménynek megfelelőn a
kórusnak itt még fontosabb szerep jutott. Az Operaház 1934-ben mutatta be,
tűzte utoljára műsorra. A Kazinczy-kantátával együtt a magyar honfoglalás
történetének legértékesebb romantikus zenei ábrázolása (ezért kellett volna
előadni mindkét művet a millecentenáris ünnepségeken).
E nagyméretű alkotásokat
zömmel világi, férfikari a cappella művek követték, a dalárdamozgalom számára:
1863-ban a Fel, fel e vérző kebelről, a Tavaszi dal; 1864-ben a Bordal (Arany)
és A nagyszombati dalárda jelvénye;1865-ben az Ébresztő, a Szellemvilág, a
zongorakíséretes Kemény-induló (pesti lakhelyének, a Lipótváros Deák-párti
képviselőjelöltjének választási indulója) és a szopránszólós férfikari
Pacsirta. Ekkor keletkezett a vegyeskari Halotti ének is. 1866 termése a
Dalárok éneke és a sokkal jelentősebb ötödik Mise, amelynek a kottája lappang.
Ez a mű tükrözheti Mosonyi egyházzenét megújító törekvését és emiatt lenne
fontos ennek a partitúrának a felkutatása.
1867-ben is írt egy
Indulót, 1868-ban egy Szentelt hantok című kórust. 1869-ben megharmonizálta a
Hertelendy ezredesnek indulóját az 1805-ös ulmi haditettét megörökítő dallamot
és egy kantátát Dalra, magyar! címmel. 1870-ben még egy kantáta következett A
zenekedvelők dalcsarnokának megnyitása ünnepségére, egy fúvószenekar-kíséretes
férfikar Gróf Batthyány Lajos emlékének.
Az életmű záró darabja
ismét egy egyházi kórusmű, a mélyvonósokra és vegyeskarra írt Libera volt.
Mosonyi életművében
jelentős szerepet kapott a kórusmuzsika. A pudvás kultúrpolitika ezek
bemutatását nem támogatta, kottáikat nem engedte újra kiadni. így a források
beszerzése valóban nem egyszerű. De nem is lehetetlen!
Mosonyi teljes egyházzenei
termését egy hollandiai együttes, a Liszt Ferenc (így írandó, s nem Franz
Lisztnek!) Chorus veszi CD-re Scholz Péter karnagy vezényletével. Ezeket
a felvételeket a Hungaroton sorban megjelenteti.
Remélhetőleg ezek a
lemezek inspirálóan hatnak majd a magyar kórusmozgalomra, hogy Mosonyi egyházi
és világi kórusait egyre gyakrabban tűzzék műsorukra.
Mosonyi 130 éve, mindössze
56 éves korában hunyt el. Tisztelgésképpen három kórusműve jelenik majd meg e
lap hasábjain. Az első kettő a Rózsavölgyi cég által 1867-ben kiadott Kéthangú
magyar dalok gyűjteményében jelent meg, a Himnusz és a Szózat átirata,
nagyszerűen megfogalmazott zongorakísérettel: akár női, akár férfi, akár
gyermekkarok számára könnyen megszólaltatható letétek. A harmadik a Zenészeti
Lapok 1865-66. évfolyamának 77-78. lapján megjelent Gyászkar.
Kassai .István
Illusztráció:
a Szózat és a Himnusz átiratának fakszimiléje (a Gyászkar nem jelent meg).