KAKTUSZ-VILÁG
2001/3, május (XXV/3) 12-13. oldal
KASSAI
István
Kaktusz a magyar zenetörténetben
Egy kottaborító históriája
[az utólagos
javításokat szögletes zárójelben, dőlt betűkkel jelzem]
I. KASSAI: Cactus in the Hungarian music history
(Story of a music front-page)
Summary: Jenő Hubay was a celebrated globetrotter
Hungarian violin[ist] and founder of the world-famous
I. KASSAI: Kakteen in der
ungarischen Musikgeschichte
(Geschichte einer
Notentitelblattes)
Zusammenfassung: Jenő Hubay war ein weltreisender
ungarischer Geigenvirtuose und Begründer [des weltberühmten ungarischen
Violinistenschule]. Auf dem Titelblatt einer seiner Kompositionen sind
sukkulente Pflanzen zu sehen. Die auf dem Titelblatt des „Arabischen
Klageliedes“ zu sehende Pflanzen sind in Arabien nicht urbeheimatet. Wir können
eine blühende Opuntie sehen (vielleicht: O. ficus-indica?), dann einen ziemlich
verwitterten. blühenden Cereus (vielleicht: peruvianus?, obwohl die Blüte ganz
anders aussieht), ausserdem sehen
wir ein anderes Exemplar derselben Art und eine Agave.
Ha megkérdezünk egy zenetörténészt, hogy van-e kapcsolat a szukkulens növények és a
magyar zenei romantika között, a válasz nemleges lesz. Magyarországnak nem
voltak újvilági gyarmatai, így zeneszerzőink nemigen kerülhettek inspiráló
közelségbe az ottani növényvilággal. Természetesen más a helyzet az amerikai
zenével, és a XX. századi muzsika is külön terület. Kortárs zeneszerzőink
gyakorta lepik meg hallgatóságukat tövises ötleteikkel, miért ne nyilvánítanak
ezt ki a pontos címadásban is? A magyar romantika világától azonban mi sem állt
távolabb, mint a tengerentúl szúrós vegetációja.
Ezért dobbant nagyot a szívem, amikor megtaláltam a
20. oldal 1. ábrán látható kottacímlapot a Hubay összkiadás anyagának gyűjtése
folyamán.
Tévedések elkerülése végett nem Hubai Istvánról, a
nemzetközi hírű recski, majd egri, majd gyáli s ma jászsági kaktuszkertészről
van szó. Ő a festészetben jeleskedik.
Hubay Jenő (1858-1937) ünnepelt, világjáró
hegedűvirtuóz volt. 1882-tól 1882-ben a brüsszeli konzervatórium
hegedűprofesszora lett (ez akkoriban Európa egyik legfontosabb zenei posztja
volt).
1886-ban mégis hazajött Trefort Ágoston
kultuszminiszter hívására, hogy Liszt Ferenc zeneakadémiáján elfoglalja a
hegedűtanári posztot, amelyet édesapjától és első zenetanárától, Huber Károlytól
(1828-1885) örökölt meg. Nem Brüsszelben, hanem Budapesten alapította tehát meg
világhírűvé lett mesteriskoláját, amelyet a nemzetközi szakirodalom ma is „a
magyar hegedűsiskola” néven tart számon. Az Akadémián gyakorlatilag haláláig
tanított, 1919-1934 között az igazgatói tisztet is betöltötte a vele
automatikusan járó parlamenti felsőházi tagsággal együtt.
Kultúrdiplomataként is elévülhetetlen érdemeket szerzett. Bárókisasszonyt
[Grófkisasszonyt] jegyzett el, de mivel a zord atya nem járult hozzá
egybekelésükhöz[,] évekig vártak egymásra. A bárói [grófi]
hozomány [szép birtokból, és vele azonos értékű] jelzálogból állt,
amelyet Hubay művészete segítségével törlesztett [és tisztázott]. Őt,
magát is hamarosan bárósította Ferenc József [Ő maga 1907-ben nemesi
címet kapott, ez helyettesítette akkoriban a Kossuth-díjat]. Művészete
jövedelméből Duna-parti palotát épített, amely a fővárosi társasági és zenei
élet egyik [kulturális] központjává vált.
Hubay termékeny zeneszerző
is volt. Több mint 200 hegedűdarabot, több mint 100 dalt, mintegy 50
kórusművet, öt-öt szimfóniát és versenyművet, két balettzenét, egy-egy
melodrámát és népszínmű kísérőzenét valamint nyolc operát komponált élete
folyamán. Utóbbiak közül a „Cremonai hegedűs” volt a legsikeresebb: több mint
nyolcvan [hetven] (!) színpadon adták elő, és ez volt az első Európán
kívül is bemutatott magyar dalmű. Hubay tehát a századforduló [tk. a XX.
század első harmada] magyar zenei életének meghatározó személyisége volt.
Akik nálunk 1945 után teljhatalomhoz jutottak,
Hubaynak még az emlékét is el akarták törölni. A már rég halott zeneszerző
műveit B-listázták (még a nyolcvanas években sem volt tanácsos Hubayt műsorra
tűzni!), pedagógiai érdemeit agyonhallgatták, akadémiai kottahagyatékát hagyták
szétlopkodni.
Szecsődi Ferenc hegedűművész volt az első, aki –
feddések és dorgálások ellenére is – játszani kezdte Hubayt. 1991-ben egy
fekete (LP) lemezen mutattuk be a magyar hegedűsiskolát, 1997 óta évente
egy-egy CDt veszünk fel a Hubay életműből a Hungaroton Classic számára, – ebben
a tempóban 2008-ban végzünk a munkával [végeztünk is!].
Az életműsorozat most következő 5. korongjának a
műsorán szerepel majd az 1882-ben megjelent „Két előadási darab” (Zwei
Vortragsstücke), amelynek az első tétele az „Arab siratóének” (Plaintes
Arabes), címlapján az inkriminált növényekkel. De hogyan és miért komponált a
magyar Hubay arab siratót?
1878-ban ismerte meg a húszéves Hubayt Henri
Vieuxtemps (1820-1881), a brüsszeli konzervatórium tanára, a belga hegedűsiskola
atyamestere. Meglátta benne azt a művészt, aki szellemi örököse lehet. 1881-
ben Vieuxtemps már nagyon beteg volt egy korábbi agyvérzés következtében.
Vejénél, Edouard Landowski doktornál kezeltette magát, aki tulajdonosa volt az
Algír melletti Mustapha Supérieur szanatóriumnak. Ez az intézet nagyon [a]
gazdag európaiak divatos és előkelő pihenőhelye volt akkoriban. Hubay itt
látogatta meg a nagybeteg mestert tavasszal. Az Algírban akkor tartott
nemzetközi antropológiai kongresszuson résztvevő, s onnan pestre
sajtótudósítást küldő Török Aurél is hallotta játszani Hubayt Algírban.
Vieuxtemps már tudta, hogy nem térhet vissza Európába soha többet. Megbízta
Hubayt hagyatéka rendezésével, és utolsó hegedűversenyének hangszerelésével.
Saját utódául Hubayt javasolta a brüsszeli katedrára. Június 6-án meghalt
Vieuxtemps, a helyi temetőben temették el, majd, két hónap múltán hazavitték
szülővárosába, Verviersbe. Hubay még nagyjából egy hónapot töltött Algírban a
hagyaték rendszerezésével.
A siratóének komponálását tehát a körülmények és a
helyszín egyaránt inspirálta. A műben semmi tövises jelleg nincsen, szép,
keleties szomorkás dallam, amely európai köntösben, erősen stilizáltan jelenik
meg, akárcsak a kor francia zeneszerzőinek keleties-egzotikus műveiben: pl.
Delibes: Lakmé (1883), Massenet: Lahore királya (1877). Hubay több arab
együttes játékát hallotta Algírban, s az emlékeiből 1931-ben bemutatott „Álarc”
című operájába több melódiát is beleszőtt. Az „Arab siratóének” párja a
„Lengyel dal” lett, melynek ajánlása „a Monsieur le Doctore Edward Landowsky a
Alger” (Sic!), azaz az algíri doktor Landowskinak szólt. A két kis darabot az
1770-ben alapított tekintélyes Mainz-i Schott cég vásárolta meg 300 márkáért,
és 1882 tavaszán meg is jelentette őket, 23388 és 23389-es lemezszámon.
Az „Arab siratóének” ajánlása „à mon ami Tivadar
Feledi” azaz Feledi (Flesch) Tivadar festőművész barátjának szólt. Feledi
(1852-1896) Párizsban Bonnat és Munkácsy, majd Zichy Mihály tanítványa lett.
Hubayval már évekkel korábban jó barátságban volt, Párizsban közös kávéházi
törzsasztaluk volt, és már Hubay Op. 2-es Petőfi dalainak 1880-as díszkiadásában
[díszkiadásához] s készített illusztrációt. Az 1881-es algíri
megpróbáltatások után Hubay Feledivel és Deák Ébner Lajos (1850-1934) festőművésszel
Harasztiban (ma Dunaharaszti) villát bérelt, és a nyár végét ott töltötték.
Felmerülhet tehát a kérdés, hogy vajon az Op. 6 szépen metszett címlapjait nem
Feledi készíthette-e?
Az „Arab siratóének” címlapján levő növények közül
egyik sem őshonos az arab világban. Láthatunk egy virágzó Opuntia-félét (talán
ficus-indica-t), egy virágzó, viharvert küllemű öt vagy hatbordájú Cereus félét
(peruvianusnak tűnik, bár a virágja egészen más), egy talán ugyanolyan fajú
fiatalabb Cereus példányt, továbbá egy agavét. Az Opuntiákat a bíbortetű
tenyésztése céljából és gyümölcsükért, a Cereusokat szintén gyümölcsükért és
épületfa, tűzifa nyerése céljából, az agavékat a nedvükből erjeszthető ital
miatt, és mint rostnövényeket sokfelé igyekeztek meghonosítani a félsivatagos
vidékeken, néhol el is vadultak, s terhes gyommá váltak. Algír környékén
elvileg mindhárom növény élhetett akkoriban, ha máshol nem, a szanatórium
parkjában, dísznövényként. Az ábrázolások igen nívósak, és modelljüket nem [biztos,
hogy] Algírban kell keresni, de talán nem is Mainzban, a kiadó
székhelyvárosában. Ha ezt a képet a később állatfestőként nagyra becsült Feledi
készítette, úgy a metszeten szereplő növények valószínűleg a pesti Füvészkert
tulajdonát képezték.
Tudomásom szerint ez a kottacímlap egy egyedülálló [növény-]
ábrázolás a XIX. századi magyar zenetörténetben.
Köszönetet mondok Gombos László zenetörténésznek, aki
rendelkezésemre bocsátotta Hubayról írandó doktori disszertációjának
jegyzetanyagát, továbbá Szerző Katalin zenetörténésznek, az Országos Széchenyi
Könyvtár Zenei Gyűjteménye vezetőjének, aki rendelkezésemre bocsátotta a
metszet fotóját.
Illusztráció: a kottacímlap metszetének jó minőségű
fényképe
[Korrigálta 2008 decemberben: Gombos László és Kassai
István]