YVONNE LEFÉBURE EMLÉKÉRE
Húsz éve nincs közöttünk a francia zongoraművészet
ékessége, Yvonne Lefébure. A magyar közönség számára az ő neve annak ellenére
sem ismert, hogy a mai magyar zongoristák szinte teljes középgenerációja
legalább egy kurzus erejéig a növendéke volt.
1898-ban született
Ermont-ban, csodagyermek volt, nem a szó elcsépelt értelmében. Olyan
professzoroktól tanulhatott, mint Marguerite Long, Alfred Cortot, vagy Maurice
Emmanuel, Charles-Marie Widor és Paul Dukas. A tanulóévek páratlan sikerei után
az előadóművészi karrier is hasonló intenzitással ívelt fölfelé. Páratlan
kisugárzású egyéniség volt, termékeny összhangban a lángoló temperamentum és a
tökéletességre törekvés. Az előbbiekből következett előadóművészi
univerzalitása, az irigyelt specialisták legmagasabb színvonalán volt képes
megszólaltatni a zeneirodalom minden szerzőjét a francia barokktól Bartókig.
Cortot ebben a tekintetben Busonihoz hasonlította művészetét. Elképesztő volt
munkabírása, ami egyszerűen abból fakadt, hogy a zenének és a zenében élt. Saint-Saëns
centenáriumán Athénben például este és másnap délelőtt matinén is eljátszotta a
II. zongoraversenyt, közben pedig a francia nagykövetségen szólóestet is adott,
három koncertet 18 óra alatt. E sorok írója hallhatta előjátszani ettől a
csodálatos művésztől pl. Bach e-moll Partitáját, Chopin f-moll koncertjét,
Beethoven Appassionatáját, Debussy Boldog szigetét, Balakirjev Iszlamejét, úgy,
ahogy azokat legfeljebb a szerző álmodhatta meg, s akkor Lefébure már túl volt
a nyolcvanon.
Páratlan intellektusa arra
késztette, hogy zeneszerzési tanulmányokat is végezzen, ennek néhány kiválóan
sikerült átirat a gyümölcse, lekötötte az előadó-művészet és a tanítás.
A koncertezéssel szinte
egyidejűleg kezdte tanári pályafutását. Az Ecole Normale-ban volt egykori professzorának
Alfred Cortot-nak tanártársa. A Conservatoire bástyái azonban nehezen nyíltak
meg előtte. Amikor Isidor Philipp visszavonult, nem ő kapta meg a stallumot,
viszont amikor Párizs német megszállása után a sebtében meghozott zsidóellenes
törvények következtében Lazare Lévy-t kitették a patinás intézményből, ő nem
fogadta el a posztot. Nem ment Berlinbe sem, holott diadalkapuval várták volna,
hanem visszavonult Dél-Franciaországba, ahol Pablo Casals-szal muzsikáltak. 1952-ig
váratták, amit Cortot levelében így nyugtázott: „Megtudtam, hogy a Conservatoire
végre észrevette Franciaország legjobb előadójának és kivételes pedagógusának
létezését!”. Így beteljesedhetett a tanári karrier is, példátlan módon hét
növendékéből heten nyertek versenyvizsgát.
1964-ben
Saint-Germain-en-Laye-ban, Debussy Párizs melletti szülővárosában megalapította
a Juillet Musical, azaz Zenejúlius mesterkurzust, ahová a világ minden részéből
sereglettek a zongoristák és a zenetanárok. Ugyanott három év múlva
megalapította a Debussy zongoraversenyt, amely háziversenyből fokozatosan nőtt
komoly nemzetközi versennyé.
Halála után minden vagyonát a
francia alapítványra (Fondation de France) hagyta, hogy segítsék a fiatal művészek
karrierjét; ezzel megalapozta a Debussy verseny folytatását, amely 1990-től
mint Yvonne Lefébure verseny a legnehezebb nemzetközi zongoraversenyek egyike
lett, ahol kötelező egy kései nagy Beethoven mű előadása, amelyeknek Lefébure
apostola volt Franciaországban, és ahol a verseny anyagának nem jelentéktelene
része az általa népszerűsített XX. századi és kortárs francia szerzők műveiből
áll. Hagyatékának dokumentumait egy párizsi zenei kutatókönyvtárra
hagyományozta. Művészi hagyatékát számos nagyszerű hangfelvétele őrzi, örököse
a francia zenekultúra. Szellemét tanítványai viszik tovább.
(Kassai István)
Felvétel: 2006. január 24-én MR. 5. mst.