Erkel Ferenc: István király – a
nemzeti egység operája
Erkel
Ferenc István király c. dalműve a zeneszerző utolsó befejezett operája. Az idős
zeneszerző testamentuma nemzete számára, amibe belesűrítette minden
bölcsességét, élettapasztalatát.
Az
István király egy mélyen hívő ember remekműve. Imával kezdődik: Ég, áldd meg
a királyt, Tekints e szép hazára! Hű néped így kiált: Láss itt oltárod
zsámolyán Buzgó fohászban leborulva. Vedd jobb kezedbe a jogart, Hogy boldoguljon
úr és szolga. Imával fejeződik be:
Ó, légy néped őre mindenképen Szent István
király, ott fenn az égben!
Az
István király a nemzeti egység
operája. A címszereplő első megszólalásában ez áll: Halljátok
aggodalmam: a nemzet léte bár szilárd, míg
összetartunk, vész nem árt, megállunk a viharban, míg végső mondata így hangzik: Időm lejárt, jó harcot harcolék, Szilárdul áll a nemzet és a trón, csak
egyetértsetek, Nagy, fényes századok közelgnek, vérrel,
babérral ékesek, de én reájok csupán az égből
nézhetek.”
Az opera színpadán négy olyan szereplő van, akik a
magyar történelemben kulcsszerepet játszottak, és akiket a Katolikus Egyház
szentként tisztel: István király,
Gizella királyné, Imre herceg és Gellért püspök. István király –
hatalmának csúcspontján – 1031-ben Székesfehérváron egyetlen életben maradt fia
megkoronázására készül, hogy Imre fia a horvát fejedelem lányával kötendő
házassága után legitim királyként az Árpád-ház és annak nemzeterősítő
politikája folytonosságát biztosíthassa. A történelemtudomány szerint szeptember
2-án érte el Istvánt a hír, hogy fia, Imre vadkan áldozata lett egy vadászaton.
Az opera szövegkönyve szerint a herceget, ahogy Vazult is, a későbbi király,
Péter ölette meg. Az Istennek tett fogadalom és az uralkodói felelősség
érvényesítéséhez szükséges fiúi szófogadás konfliktusán túl a férfias
helytállás, a szenvedélyes, büszke szerelem, a sértett hiúság, a gátlástalan
karrierizmus, az önérvényesítő hatalomvágy játszik fontos szerepet, s nem
utolsó sorban a pogány és a keresztény világ összecsapása. A királyi családot körülvevő minden szereplő
érzelmektől, indulatoktól vezérelve cselekszik, István az egyetlen, aki a
helyzetnek megfelelő legjobb döntéseket hozza, mert hite vezérli. Valóban egy
szentet látunk a színpadon, aki körül bár minden összeomlik, hitét megőrzi, és megdicsőülve hal meg.
Az opera bemutatója elsöprő közönségsikert hozott, még
abban az évben (1885) 13-szor játszották: ez példátlan siker a magyar
operatörténetben. Erkel halála után, a millenium
évében (1896) az operát Erkel fiai 14 betéttel kibővítették, a Szent Imre évben
(1930) viszont a felére húzták. 1948-1990-ig a művet nem lehetett előadni. A
rádiófelvétel 1993-ban készült, viszont az operát teljes egészében átdolgozták,
művészi értelemben is, mondanivalója tekintetében is meghamisították.
Kolozsvárott az operát 1996-óta repertoáron tartják, de erőik végesek, a
rendkívül nagy együttesre írt művet nem tudják rövidítés nélkül előadni. A
2000-ben készült Musica Hungarica
által kiadott hanglemezhez az eredeti partitúrát használták fel, viszont a
műnek csak mintegy a fele hangzik el. Eredeti formájában teljes egészében először
Komáromban szólaltattuk meg újra, 2010. július 10-én.
Zenei
tekintetben az opera Erkel legérettebb alkotása, a 75 éves szerző kora operáinak
minden újdonságát alkalmazta benne. A zene formai arányai mesteriek, húzás nem
szükséges repertoár előadás esetén sem.
Szövegválasztását
művészi-irodalmi-színházi, sőt, teológiai téren kritika
nem érheti, de egyetlen politikai kurzusnak sem felelt meg. A Habsburgoknak, az
antantnak, a harmadik birodalomnak, a szovjetnek, és a valutaalapnak sem.
Hiszen 1848, illetve 1956 óta nyilvánvaló a nemzet egységének fontossága,
amiről Erkelnek ez az utolsó dalműve szól.
Kassai István
Liszt Ferenc-díjas zongoraművész, Erkel kutató