A CD kísérőszöveg angol fordításához
Erkel Ferenc:
István király
Erkel Ferenc
(1810-1893) életműve a magyarság zenéje szempontjából még ma is alig felmérhető
jelentőségű, hatalmas, máig élő egység. Mint az ország egyik legjobb
sakkjátékosa, zseniális stratégaként építette és
terelgette a magyarországi zenei életet. Előadóként kora egyik legkiválóbb
karmestere volt. 1838-tól 36 éven át a Magyar Nemzeti Színház operatársulatának
vezetője: szívós, kitartó munkájával a magyar operajátszást világszínvonalra emelte.
Az 1840-es évek közepéig Magyarországon nem élt nála jobb zongorista.
Zongoratanári működése az általa Liszttel együtt 1875-ben alapított
Zeneakadémián (ma Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem) teljesedett ki, amelyet
Liszt elnökölt és Erkel igazgatott. 1853-ban megalapította az ország első
állandó hivatásos koncertzenekarát, a Filharmóniai
Társaságot, amely ma is működik. 1867-ben megalapította az Országos Magyar
Daláregyletet, amely az ország legnagyobb létszámú civil szervezete volt, és
jogutódja révén ma is az. Zeneszerzőként megírta a magyarság nemzeti himnuszát,
amely bekerült az egyházi énekeskönyvekbe, mint szentének. Virtuóz hangszeres
műveket, színpadi kísérőzenéket, kórusműveket, kantátákat is írt, azonban komponista tevékenységét alárendelte az operának.
Kilenc operát írt, és miért csak
ennyit? Vajon Verdi dolgozott-e színházi vezető karmesterként, másodkarnagy
nélkül? Vajon Donizettinek kellett-e koncertzenekart
alapítania és vezényelnie? Vajon Rossini igazgatott-e zeneakadémiát, ahol neki
kellett a legnagyobb óraszámban dolgozó tanárként működni? Vajon Puccini
alapított-e országos kórusmozgalmat?
És vajon melyik nemzet első
operaszerzőjének kellett egész életében azon küszködnie, hogy saját országában
nincs mecénása? Van-e még zeneszerző, akinek tizenegy
gyermekéből négy fia (Gyula, Sándor, Elek és László) saját jogon is bekerült
hazája zenetörténeti lexikonjaiba?
Erkel a
Habsburg birodalomban élő Magyarországon a kulturális politikai és gazdasági
függetlenség harcosa volt éppúgy, mint Verdi az ugyanazon Habsburg uralommal
küszködő Olaszországban. Az 1848-as szabadságharcok véres leverését és az azt
követő kegyetlen megtorlást a birodalom népei sosem felejtették el. Olaszország
a Solferino-i csata (1859) után elnyerte függetlenségét, ezzel szemben
Magyarországnak nyolc évvel később, a Habsburgok Königgrätz-i veresége után is
csak egy felemás kiegyezést (1867) sikerült elérnie. Erkel nem tartott lépést a
politikai divatokkal, élete végéig megmaradt ifjúkora, a „reformkor” (Period of
Reforms 1825-48, a magyar risorgimento) hívének.
Az
operaszerzőről írja monográfusa, Legánÿ Dezső: „Erkel fejlődését nem
írhatjuk le egyszerűen az olasz ‚szám-operától’ a wagneri kontinuitás
felé vezető útként; a zeneszerzőt ért külső stílushatások jelentőségét persze
felesleges is volna tagadni, de ezek semmiképp sem közvetlen kiváltói, csupán
színezői voltak zeneszerzői metamorfózisának. Erkel fejlődését részben egy
szerves belső átalakulás befolyásolta, amelynek folytán stílusát egyre
mélyebben hatották a magyaros fordulatok és formák; részben
pedig a szellemiségükben kifejezetten korszerű librettók, amelyeket változó
zenei stílusa támaszául választott. Két vígoperájától eltekintve valamennyi
szövegkönyve magyar történelmi drámákra épült, amelyek sora ugyancsak belső
érésről tanúskodik: Erkel érdeklődése az egyéniségek tragédiájától
fokozatosan a népszerű színmű felé fordult, amelynek gyakran heroikus szereplői
a nemzeti dráma, vagy épp a mindennapi falusi élet keretei között ábrázolják az
emberi sorsot.”. Erkel librettói a világon mindenütt közérthetőek, hiszen a bűn
és erény drámai összecsapásán alapulnak, s így nem nemzet-specifikus, hanem
általános érvényű mondanivalót hordoznak.
A kelet-európai nemzeti műzene
megteremtésének két útja volt: a külföldi nagy mesterek által megállapított
műformáknak a népi zene fölhasználása által nemzeti tartalommal való
megtöltése, illetve a nemzeti nyelv speciális
ritmusának felhasználásával új formák alkotása. Erkel első dalműveiben a magyar
elemet vitte be a meglévő műformákba. Az István királyban a magyar szó speciális ritmusának a zenébe való átvitelével
kísérletezett. Célját elérte: népi elemek nélkül is minden ízében magyar zenét
írt. Ez adja meg e mű igazi jelentőségét a zenetörténetben.
Erkel már 1846-ban tervezte azt,
hogy operát ír államalapító István királyunkról, amely végül is utolsó
befejezett operája lett. 1874-ben kezdte el komponálni,
1875-ben két felvonással már elkészült, de a librettó miatt megállt a
komponálással. 1880-ban átdolgoztatta a szövegkönyvet, és 1882-re
papírra vetette a művet. A hangszerelést részben Erkel fiai végezték, ez
legkésőbb 1884 nyarán elkészült. A budapesti operaház megnyitására készült
dalmű bemutatója végül csak fél évvel később, 1885. március 14-én zajlott le,
hatalmas sikerrel. Abban az évben még tizenkétszer adták elő, amire kortárs
magyar opera esetén nem ismerek példát. 1896-ban, apjuk halála után az operát
az Erkel-fiúk átdolgozták, 14 betéttel kibővítették. Az 1910-es felújítást
követően csak a 30-as években vették elő a művet, ekkor a felére húzták,
teljesen indokolatlanul. 1945 és 1990 között az ateista diktatúra alatt
politikai okból nem játszhatták, majd 1993-ban a szövegkönyv teljes átírásával,
mondanivalójának megváltoztatásával, a zene megcsonkításával, utólag komponált betétszámokkal készítettek belőle rádiófelvételt
és TV filmet. Egyetlen Erkel operával kapcsolatban sem látott napvilágot annyi
negatív értékelés, mint az István királlyal kapcsolatban. Éppen ez ösztönözte e
felvétel létrehozóit arra, hogy ezt az operát meg kellene szólaltatni 125 évvel
a bemutató után, végre abban a formában, ahogyan azt a szerző elképzelte.
Másfél évnyi előkészület után a bemutató Komáromban volt, 2010. július 10-én a
szerző születésének 200. évfordulóján.
A felvétel Erkel operájának
kéziratos partitúrájából és szólamanyagából készült. A későbbi betéteket
kiemeltük, az 1930-as húzásokat kinyitottuk. A II. felvonás terjedelmes
balettzenéjének legnagyobb részét kihagytuk, mivel ez a formarész nem hangzott
el a bemutatón. A betanítás a bemutató állapotát tükröző zongorakivonatból
folyt. Az olvashatatlan kórusszólamokat le kellett tisztázni, és karpartitúrát
készíteni. Köszönetet mondunk az Országos Széchenyi Könyvtár Zenei
Gyűjteményének, hogy a kutatást lehetővé tette, és az Operaház kottatára
munkatársainak, akiknek segítsége nélkül az előkészítés munkáját, főleg a
sokszorosítást nem tudtuk volna elvégezni. A hangfelvételre mindössze hét óra
állt rendelkezésünkre a stúdióban, ilyen kevés idő alatt koncertfelvételt
tudtunk készíteni.
A librettó megértéséhez néhány történelmi
tényt meg kell világítanunk. A cselekmény csak részben fiktív.
Az opera főbb személyei valóságosak, kivéve a fő intrikust,
Sebőst. A színpadon a magyar történelem öt kulcsszereplője szerepel: a magyar
„szent család”, azaz Szent István (Stephen) király, Boldog Gizella (Gisela)
királyné és fiuk, Szent Imre (Emeric) herceg, valamint Szent Imre nevelője,
Szent Gellért (Gerardo) püspök és Szent Asztrik (Astrik or Anastasius) érsek.
István a magyar királyság
alapítójaként tiszteljük. A többé-kevésbé független helyi fejedelmekkel
szövetséget kötött, az ellene lázadókat erős kézzel leverte. A régi magyar
hitvilág és a többféle keresztény rítus (apostoli, bizánci, római) közül
Rómához kötötte az országot. Tudomásunk szerint két fia volt, az elsőt hamar elvesztette,
így második fia, Imre lett a trónörökös.
Imre a Szent Imre legenda szerint
a Szent Szűz jegyeseként szüzességi fogadalmat tett. Crescimira horvát
fejedelemleány ennek ellenére valóban Imre felesége lett. A középkori fejedelmi
családokban nem ritka szokás szerint a Szent József és Szűz Mária házasságáról
elnevezett József-házasságban éltek: a szerelmi vágy ellenére nem lettek
egymáséi.
Imre halála az elfogadott
történeti adatok szerint vadászbaleset volt, amit néphagyomány mindmáig
kétségbe von. A politikai gyilkosság nem kizárható, mert amikor II. (Szent)
Henrik, István sógorának halála után II Konrád került a Német-Római császári
trónra, Imre anyai ágon trónkövetelőként léphetett volna fel ellene.
Az opera cselekménye szerint
Imrét unokatestvére, Orseolo Péter ölette meg, éppen úgy, ahogy a jog szerinti
trónörököst, Vazult. Ez azért hihető fikció, hiszen
érdekelt volt mindkettejük halálában. Tény, hogy István halála után Péter
került a trónra, aki erőszakos uralkodó volt, kétszer is elűzték trónjáról,
csak II. Konrád segítségével sikerült visszatérnie, s végül gyalázatos halált
halt. A történészek szerint azonban Vazul volt az, aki merényletet szervezett
István király ellen, s miután ez nem sikerült, maga István tette őt uralkodásra
képtelenné.
A pogány magyarság hitvilágáról
kevés biztosat tudunk. Feltételezések szerint vallásuk a kereszténység
szerkezetéhez hasonlított, tartalmában eltért tőle. Egy istenben hittek,
melynek neve Öregisten, azaz Nagyisten, vagy Atyaisten volt. A „Hadúr”
elnevezés – háború istene – a XIX. század elejéről származó romantikus
irodalmi kitalálás, amely azonban máig hatóan elterjedt Magyarországon.
Szinopszis
Az István király – eltérően Erkel
többi operájától – nem egy politikust mutat be, aki rossz döntései
következtében elbukik, hanem egy szentet. Egy szentet, aki minden körülmények
között a legadekvátabb döntést hozza akkor, amikor a
környezetében levők mindegyike érzelmei által vezérelve cselekszik. A
történetben az Istennek tett fogadalom és az uralkodói felelősség
érvényesítéséhez szükséges fiúi szófogadás konfliktusán
túl a férfias helytállás, a szenvedélyes, büszke szerelem, a sértett hiúság, a
gátlástalan karrierizmus, az önérvényesítő hatalomvágy játszik fontos szerepet,
s nem utolsó sorban a pogány és a keresztény világ összecsapása. István körül
végül minden összeomlik, de megőrzi hitét, és megdicsőülve hal meg.
Azt opera tartalma a következő: CD I / Track 1. Az első
felvonás országgyűlési jelenettel kezdődik. A délről fenyegető háborús veszélyt
és a trónutódlás kérdését úgy oldaná meg a király, hogy fia nőül venné
Crescimirát, a horvát fejedelem leányát. Imre fejet hajt apja akarata előtt. A
tervet a gyűlés egyöntetű tetszéssel fogadja, István el is küldi unokaöccsét,
Orseolo Pétert a menyasszonyért. I/2. A kétségbeesett Imre egyedül marad
nevelőjével, Gellért püspökkel. Mielőtt beszélhetnének, Imre anyja, Gizella
királyné érkezik udvarhölgyeivel, akik örvendeznek a házasság hírén. A herceg,
miután a hölgyek távoznak, édesanyjának és Gellértnek megvallja, hogy titkon a
Szűzanya jegyese lett. Szüzességi fogadalmat tett, amiről nem beszélhet
senkinek. Gellért tanácsa szerint apja akaratának is engedelmeskednie kell, de
fogadalmát is meg kell tartania. I/3. Belép Sebős, Imre fegyvernöke, hogy ura
eljegyzéséhez gratuláljon, de megzavarja Jóva, Gizella egyik udvarhölgye.
Feldúltan panaszolja a királynénak, hogy leányát, Zolnát elrabolták. A tettest
felismeri Sebősben, akiről a szóváltás során kiderül, hogy nem csak leányrabló,
hanem bálványimádó pogány is. Gizella udvarhölgyéül fogadja Zolnát, Imre
viszont száműzi Sebőst az udvarból, amíg meg nem bánja tettét és meg nem tér.
Sebős, miközben az őrök elhurcolják, bosszút esküszik. I/4. Tömegjelenet
következik, mindenki ünnepel, kivéve magát Imrét.
I/5. A második felvonás a
folyóparton, virradat előtt kezdődik. Sebős egyedül átkozódik és kesereg
sorsán, elveszítette kedvesét, és kegyvesztett is lett. I/6. Zolna érkezik
anyja kíséretében. A két fiatal szenvedélyes jelenetben vallja meg szerelmét.
Az anya hajlana is lánya könyörgésére, de intő jelként megszólal a hajnali
misére hívó harang. Mindketten kérlelik Sebőst, térjen meg, de mindhiába. I/7.
Sebős egyedül marad. Átkozódását Vazul érkezése szakítja meg. Sebős meglátja bosszújának
eszközét István mindeddig lojális rokonában, akiben, pogány hitét felhasználva,
sikerrel szítja fel a hatalomvágy tüzét. Időközben felvirradt az esküvő napja.
I/8. Kikiáltó érkezik, aki tudatja a néppel, hogy István mindenkit meghív fia
nászünnepére. A király és fia vonul be, Péter és Crescimira hajón érkezik. A
násznép a templomba vonul. I/9. A kint maradó Pétert, aki beleszeretett Imre
menyasszonyába, Sebős szólítja meg. A két intrikus
egymásra talál: Péter Crescimirát és a trónt egyaránt meg akarja szerezni,
Sebőst a kereszténység és az Árpádok elleni bosszúvágy fűti. A templomból kijön
a násznép, I/10. Crescimira hitvallást tesz arról, hogy új hazájának hű lánya
lesz.
I/11. A harmadik felvonás a nászi
szobában játszódik. A násznép kórusa gyönyörű énekben búcsúzik az ifjú
házaspártól. Crescimira áriában vall szerelmet Imrének, I/12. aki viszont
közli, hogy nem lehet az övé. Mivel titoktartási fogadalmát nem törheti meg,
Crescimirából a sértettség és a féltékenység vulkánként tör fel. II/1. Kettősüket
Imre távozása után Crescimira második áriája követi, amely az izzó
bosszúvágytól a mély kétségbeesésig híven festi az ifjú feleség lelkiállapotát.
Zolna érkezik, s látva Crescimira zaklatottságát, egy rejtekajtón beereszti
Pétert, és kedvesével elszökik. II/2. A cselszövő még jobban feltüzeli
Crescimirát, mondván, férje megveti őt, és másé a szíve. Arra bíztatja, hogy
ölje meg Imrét, egy üvegcse mérget is ad neki. Kívülről fegyveresek lármája
hallatszik, akik pogányok ellen készülődnek. Crescimira feldúltan elrohan. A
rejtekajtón Sebős érkezik, aki Istvánnak elárulta, hogy Vazul, akit erre éppen
ő, Sebős, bíztatott fel, a pogányok élén a király ellen vonul. Sebős távozik a
rejtekajtón. II/3. Crescimira tér vissza, zavartan, tétovázva. Péter mohón érdeklődik,
hogy mi történt. Amikor Crescimira megvallja szörnyű tettét, diadalittasan
árulja el, hogy tudott Imre Szűzanyának tett esküjéről, amit Sebős árult el
neki. Crescimira megőrül. A fegyveresek zaja zárja a felvonást.
II/4. A negyedik felvonás első képe
Zolna áriájával kezdődik, aki elhagyta anyját és elárulta hitét kedveséért.
Hajnal előtt az erdőben, itt, a pogány oltárnál kell találkozniuk. II/5.
Kisvártatva pogány had érkezik Vazul herceg és Barang sámán vezetésével, hogy
istenüknek, Hadúrnak áldozatot mutassanak be. A szertartást a királynak és
kíséretének érkezése szakítja félbe. A szenvedélyes jelenet majdnem csatába
torkollik, amit István akaszt meg. Leteszi fegyverét, imádkozik, majd Hadúr
áldozati máglyájához lép, és keresztjének érintésével eloltja azt. Hadúr tüze a
tévtan szerint mindent elpusztít, és mindenkit, aki Hadúr ellen tör, lesújt
villáma. Semmi ilyesmi nem történik, sőt, a hatalmas máglya egy szempillantás
alatt elalszik. A pogányok hite ettől alapjaiban rendül meg. István hadinépe a
megdöbbent pogányokra rontana, de a király visszainti őket, és közkegyelmet
hirdet. A pogányok Vazullal együtt megtérnek, együtt éneklik István népével a
Szent Kereszt himnuszát. II/6. A második kép a palotában, Gizella imájával
kezdődik. A diadalmas király bevonul, sikerült a nemzet egységét vérontás
nélkül helyreállítania. Ekkor Jóva lép be, aki Imre halálát tudatja. II/7. A
másik oldalról Crescimira jön tébolyultan, férjéről vizionál. II/8. István a
haza sorsán aggódik, Vazult jelölné trónutódul, de ekkor Csanád vezér érkezik a
hírrel, hogy a megtért Vazult, amikor a királyhoz igyekezett a békét
szilárdítani, Péter orgyilkosai megölték. István elbocsátja az udvart a három
herceg, Endre Béla és Levente kivételével. Kéri őket, hogy mivel már nem tudja
megvédeni őket, vonuljanak száműzetésbe, amíg a gonosztevőkön Isten áll
bosszút. Külső kar panaszolja Imre halálát. István Istentől kér vigasztalást.
II/9. Sebős lopakodik be, meg akarja ölni a királyt. István ellenségeiért
imádkozik. Sebős ezt hallva rádöbben tetteinek következményére, összeomlik,
halálért könyörög a királytól. István megbocsát neki, de száműzi. Az összetört
Sebős szájából hangzik el először az opera folyamán a szó: Szent István király.
II/10. István kéri Istent, mutassa meg a jövőt, hogy szenvedései nem voltak-e
hiábavalóak. Közzenék kíséretével négy nagy vízió bontakozik ki a színpadon:
Péter bukása az első. A második az Aranybulla átadása, amely a magyar Magna
Charta, Európa második alkotmánya, 1222-ben hirdette ki II. András király. A harmadik
Mátyás király apoteózisa, akit a magyarok máig „az igazságos” néven említenek,
és egyike a magyar történelem legdicsőségesebb uralkodóinak. A negyedik vízió a
pozsonyi felajánlás volt: Habsburg Mária Terézia császárnő 1741-ben a pozsonyi
országgyűlésen teátrális külsőségek közt kérte a
magyar nemesség segítségét a vesztésre álló örökösödési háborúban (1740-48),
amit meg is kapott. Erkel operája István király apoteózisával zárul: Ó légy
népünk őre mindenképen, Szent István király ott fenn az égben!